Östsvenska Handelskammaren

4 råd för att lyckas med sociala medier

Att idag ha en facebooksida är lika självklart som att för 15 år sedan ha en hemsida eller för 50 år sedan en neonskylt. När 4 av 5 svenskar använder sociala medier förstår man dess styrka och kapacitet. Det har idag blivit en av de viktigaste marknadsföringskanalerna för företag. Men hur gör man när algoritmer ändras, det kommer nya kanaler och man snurrar bort sig i djungeln av olika alternativ. Här ger sociala-merdier-experterna Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti från Digitalsnack sina bästa råd.

1. Hitta ett arbetssätt som fungerar
Algoritmer kommer ändras. Nya kanaler kommer uppstå. Annat innehåll än vad som idag fungerar kommer fungera i framtiden.

Det händer alltid något nytt inom digital kommunikation. Det är bara inse. Acceptera. Och se möjligheterna. Så; därför är det första steget för att lyckas i sociala medier att hitta ett arbetssätt och en arbetsmodell som kan tackla snabba förändringar och som leder till att man kan arbeta målfokuserat för att få effekt. Egentligen en arbetsmodell för hur du jobbar med kommunikation. All din kommunikation.

Med det sagt ska detta inte vara en nedskriven strategi som säger vilket innehåll man ska publicera i vilken kanal. För det kommer ändras. Det ska vara en modell som kan anpassas utifrån de förändringar som sker i omvärlden. För det finns ingen skriven regel som säger att det som fungerar idag, fungerar imorgon, om en månad eller ett år.

En arbetsmodell som fungerar:

1. Mål och syfte. Innan du gör en kommunikationsinsats; fundera varför du ska göra den? Och vad du vill uppnå med den? Fler följare? Fler konverteringar? Sprida varumärket? Få fler att köpa? Syftet kan vara många. Och likaså målen. Hitta dina.

2. Målgrupp. Vilken är din målgrupp för din kommande kommunikation. Det måste du veta för att kunna gå vidare och välja rätt kanal. Är det män eller kvinnor? Barn eller vuxna? Vilka intressen har de? B2B eller B2C?

3. Kanal. Kanalvalet är avgörande. Beroende på vem din målgrupp är måste du hitta ”rätt” kanal. I vilka kanaler finns din målgrupp? Har de intressen som gör att de använder specifika kanaler eller forum?

4. Innehåll. Nu är det dags att skapa innehåll. Eller content som det ofta kallas. Du kan inte ”sälja” på sociala medier genom att lägga ut en bild på en produkt och skriva ”köp den här”. Ingen kommer köpa. Det fungerar inte så på sociala medier. Var kreativ och skapa värde för dina potentiella kunder. Vilken nytta har din produkt eller tjänst? Mer om detta i råd 2.

5. Verktyg och planering. Bestäm när du ska publicera. För likadant som att din målgrupp finns på olika sociala medier så är de som mest aktiva vid olika tillfällen. När är det? Du kan se en hel del statistik i de olika sociala medierna och andra verktyg. Men det bästa är testa dig fram.

6. Mätning och analys. Detta glömmer många. Men om du aldrig mäter vilka resultaten blev – hur kan du då veta om resultaten blev som du tänkt och du nådde dina mål? Så mät och analysera. Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Vad kan vi ändra på till nästa gång? Det är när du analyserar du kan se vilket av dessa steg som blev fel.

Gör du dessa steg. Och inte hoppar över något steg ökar dina chanser att nå ut och lyckas på sociala medier. Det finns inget quick fix för framgång på sociala medier. Det är hårt arbete och en genomarbetad strategi som ger resultat.

2. Plattformsanpassat innehåll
Välj. Och välj bort. Vi var inne på det redan under råd 1. Din målgrupp finns på olika sociala medier. Och de olika sociala medierna fungerar på olika sätt och har olika syften och funktioner. Likaså använder och agerar du som privatperson olika på dina olika kanaler. Därför måste du skapa plattformsanpassat innehåll. Tänk målgrupp och hur målgruppen kollar innehåll. Sociala medier är den första marknadsföringskanalen där vi vill att all reklam och annonsering ska likna det vi själva skapar privat och på fritiden. Det ska kännas genuint.

Så skapa innehåll för den målgrupp du vill prata med. Skapa värde samt bygg relationer och engagemang. Sätt dig in i målgruppens problematik och fundera ut hur du kan hjälpa dem till det bättre. Hitta varför!

Något som också är viktigt att poängtera är betydelsen av att prata olika med olika generationer. Och det kan vara svårt för en generation att prata till en annan. Om du har möjlighet låt personer från samma generation prata med varandra. Exempelvis vill generation z se positivt och äkta innehåll. Relationen är viktig för och de handlar gärna direkt i mobilen från sociala medier. Medan generation x engagerar sig ofta i orättvisor och innan de köper vill undersöka mer. Och det från en dator.

Slutsatsen är att du behöver förstå hur den generation där din målgrupp befinner sig också agerar olika på sociala medier.

3. Förstå dark social och köpt annonsering
En tydlig förändring man ser de senaste åren på sociala medier är att vi delar artiklar och innehåll dark social. Dark social innebär att konversationen flyttas från offentliga och synliga kanaler till privata konversationer. En undersökning som togs fram 2017 visar att 85% av alla delningar av innehåll sker dark social. Alltså att vi inte delar en länk ”offentligt” på sociala medier utan istället tipsar våra vänner, kollegor och samarbetspartners på annat sätt. Exempelvis genom mail, messenger, SMS eller WhatsApp. Det har gjort att företag har svårt att i sina analysverktyg se varifrån besökaren faktiskt kommer. Det har också lett till att det är svårare att få organisk spridning på innehållet.   

För att nå ut med dina budskap på sociala medier och få spridning behöver du också lära dig att marknadsföra och sponsra dina inlägg. Det behöver inte vara svårt. Om du har gått igenom modellen i råd 1 vet du hur du ska inrikta och göra dina annonser. Till vilken målgrupp, i vilka kanaler och i vilken geografi.

Lär dig detta och du kommer få bra resultat.

4. Jobba med webben
När det pratas mycket om sociala medier är det ofta lätt att glömma bort webben. Gör inte det. Webben är nämligen den enda kanal du äger själv. Och kan påverka fullt ut. Så varför har du en webb? Är det för att sälja? För att informera? För att bjuda på kunskap? När du vet det kan du anpassa webben för det och optimera den för sociala medier och för din målgrupp. Detta för så hög konvertering som möjligt. Och det är av betydelse för att dina insatser i sociala medier verkligen ska komma till nytta. För när du har lyckats nå ut med dina budskap och produkter på sociala medier vill du ju ”kamma” hem affären. Och det gör du bäst på hemsidan!

Ett sätt att arbeta är att du skapar innehåll för webben. Det materialet kan du sen sprida på sociala medier med syfte att få dem att besöka din webb. Väl där kan du jobba för att få dem att göra det du vill de ska göra. Jobba med call-to-actions (vad du vill de ska göra) ”Läs mer”, ”köp här”, ”prenumerera på vårt nyhetsbrev” eller ”kontakta oss”.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919