TradeCert – det digitala systemet för ursprungscertifikat

TradeCert – det digitala systemet för ursprungscertifikat

Jun 29, 2017

Från och med 1 maj kan Östsvenska Handelskammern erbjuda en fullständig certifikatutskrift genom TradeCert. 

Funktionen kallas Full Certificate Print (FCP) vilken är utformad för att göra utskriften av dina godkända ursprungscertifikat mycket enklare. Det betyder att alla Östsvenska handelskammarens kunder som ansöker om ursprungscertifikat via TradeCert inte längre behöver använda de förtryckta blanketterna.

Du skriver istället ut hela certifikatet tillsammans med säkerhetsbakgrunden på vitt papper. Certifikatnumret tilldelas automatiskt på ursprungscertifikatet genom TradeCerts system.

Fördelarna med TradeCert

– Spara tid – tur och retur samma dag
– Spara resekostnader och porto
– Snabbare att fylla i
– Skriv ut själva
– Mindre miljöpåverkan

Kontakta oss för frågor så hjälper vi er att komma igång!

För mer information

Anna Högberg

Ekonomiansvarig

Tel: 011-285035

Trade Academy

Jun 20, 2017

Planerar du för möte, konferens eller kanske ett seminarium? Välkommen till regionens mötesplats för näringslivet – Kammarforum i Norrköping och Linköping.

”Drink by” och ”Coffee by” – Handelskammarens koncept för medlemmar

Jun 16, 2017

Handelskammarens koncept ”Drink by” och ”Coffee by” är riktade till er medlemmar som vill göra det lilla extra med ert medlemskap. Här får ni möjlighet att marknadsföra era erbjudanden och tjänster till Handelskammarens övriga medlemmar.

Ni står för innehåll, kostnad för mat och lokal och en administrativ avgift. Sen sköter vi resten med att skapa inbjudningar, distribuera dem och genomföra eventet.

Skulle ni vilja ha ett sådant event?

Kontakta Annika Bornström för mer information.

För mer information

Annika Bornström

Verksamhetschef event och Kammarforum

Tel: 011-285031

Workspace Large

Jan 4, 2017

Har du behov av en arbetsplats för längre eller kortare tid? Eller behöver någonstans att sitta och jobba i bara några timmar?

Workspace Medium

Jan 4, 2017

Har du behov av en arbetsplats för längre eller kortare tid? Eller behöver någonstans att sitta och jobba i bara några timmar?

Workspace Small

Jan 4, 2017

Har du behov av en arbetsplats för längre eller kortare tid? Eller behöver någonstans att sitta och jobba i bara några timmar?

Virtuellt kontor

Jan 4, 2017

Exklusivt för medlemmar i Östsvenska Handelskammaren

  • Ditt företags besöks- och postadress hos oss genom företagsnamn i entrén
  • Dygnet runt access till loungen genom personlig tagg
  • Tillgång till skrivare/kopiator/scanner genom ditt personliga konto
  • Fri tillgång till vårt ekologiska kaffe och thebar
  • Fri tillgång till vår gemensamma lounge för informella möten
  • Färska dagstidningar (Dagens Industri, Svenska Dagbladet, NT, Corren  och Sörmlands Nyheter)
  • Fri tillgång tlil internet via WiFi
  • Receptionsservice under kontorstid där vi hjälper dig ta emot dina bokade besök och en del enklare administrativa sysslor, såsom kopiering
  • Lämna in din kemtvätt eller skor för klackning
  • Möjlighet att boka konferensrum, pris från 200 kr/tim

Totalpris: 500 kr/mån

BOKA VIRTUELLT KONTOR PÅ

011-19 69 90 eller på kammarforum@east.cci.se

Nätverket CSR East Sweden

Mar 27, 2016

CSR East Sweden är en plattform för samverkan kring CSR och hållbarhet mellan privat, offentlig och idéburen verksamhet samt akademi.

Nätverket träffas flera gånger under året och för att se när nästa aktivitet är, håll utkik i kalendern.

Handelskammaren är en av sex aktörer bakom CSR East Sweden.

För mer information

Anna Axelsson

Verksamhetschef

Tel: 011-285038

Näringspolitik

Mar 27, 2016

Östsvenska Handelskammaren verkar i en region som har potential att bli en av Sveriges mest spännande tillväxtregioner och få ännu mer av internationell lyskraft! Vi är övertygade om att vägen dit går via att vi blir fler och att vi får fler och växande företag.

ATA-carnet – passet för dina varor

Mar 21, 2016

Ska ni på mässa, transportera varuprover eller yrkesutrustning? 

Handelskammarens ATA-carnet (uttalas karné), är en förenklad tullhandling. Det fungerar som ett varupass vid temporär införsel av varor i ett land. Den gör det möjligt att tull- och momsfritt medföra utställningsmaterial, varuprover och yrkesutrustning till ett 70-tal länder världen över. I carneten finns en in- och utförselkupong för varje land som ska besökas. Kupongen lämnas vid ankomst och avresa till och från respektive land och inga andra tulldokument behöver upprättas.

>> Mall att fylla i för ansökan av ATA-carnet

När du fyllt i ATA-carnetansökan skickar du den till Handelskammaren via mail . ATA-carneten kan hämtas efter tre dagar på Handelskammarens kontor i Norrköping på Dalsgatan 13, eller skickas till er önskade adress.

FRÅGOR & SVAR OM ATA-CARNET
___

Till vilka länder kan jag använda mig av en ATA-carnet?

Dessa länder accepterar ATA-carnet:

Albanien, Algeriet, Andorra, Australien, Bahrain, Bosnien och Herzegovina, Brasilien, Chile, Elfenbenskusten, Färöarna, Förenade Arabemiraten, Gibraltar, Hongkong, Indien, Indonesien, Island, Israel, Iran, Japan, Kanada, Kanarieöarna, Kina, Libanon, Liechtenstein, Macao, Madagaskar, Makedonien, Malaysia, Marocko, Mauritius, Mexico, Moldavien, Mongoliet, Montenegro, Norge, Nya Zeeland, Pakistan, Ryssland, Schweiz, Senegal, Serbien, Singapore, Sri Lanka, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tunisien, Turkiet, Ukraina, USA, Vitryssland, Åland.

Några specialfall finns dock, kontakta Handelskammaren för mer information. 

Vad kostar en ATA-carnet?

Priset varierar beroende på om ert företag är medlemmar i Handelskammaren eller inte, varornas värdet samt antal resor.
>> Prislista

Hur många resor kan man göra med ATA-carneten?

Samma ATA-carnet kan användas till flera länder/resor under giltighetstiden förutsatt att varorna är desamma. Max 10 resor/carnet. Ange vid beställning hur många resor det handlar om.

Hur fort kan vi få ATA-carneten?

Det kan variera men vid normalt förfarande tar det ca tre arbetsdagar

Måste vi ha en ATA-carnet?

En ATA-carnet är ett alternativ till att deponera tull och moms. Att resa med en carnet ger ett förenklat förfarande vid temporär export från Sverige.

Hur länge är en ATA-carnet giltig?

Carnetens giltighetstid är ett år. Tidsfristen för tillfällig tullfrihet varierar i olika länder och kan dock vara kortare än carnetens giltighetstid. Utställningsvaror ska oftast återutföras senast tre månader efter att utställningen avslutats. För mer information kontakta oss på Handelskammaren.

Vad gör vi om tullens öppettider ej överensstämmer med vår resa?

Det är viktigt att ni tar reda på om att carnetexpeditionen vid respektive gräns är öppen vid ankomst och avresa. Om resa sker på annan tid än carnetexpeditionens öppettider kan ni avtala tid med berört kontor i respektive land.

För mer information

Anneli Forsman

Ekonomi och Handelsdokument

Tel: 011-285034