Följ oss på sociala medier

Innovationsångest hos storbolagen

Artikeln publicerades 15 juni, 2018

Förra veckan besökte det sörmländska näringslivet innovationshuben SynerLeap – ett dotterbolag till ABB i Västerås. SynerLeap knyter till sig startup-bolag – allt i syfte att förkorta innovationscyklerna och stärka konkurrenskraften i ABB. Vad kan Sörmländska bolag lära sig av ABB och SynerLeap – det var syftet med studiebesöket.

Inbjudna företag var Assa, SSAB, Volvo CE, SKF, Westermo, Teleindustri samt näringslivschefer och kommunalråd i Eskilstuna, Katrineholm och Oxelösund.

– Det handlar om storföretagens innovationsångest, rädslan att inte hinna med i utvecklingen, att förstå och strävan efter att korta ned innovationstiderna. Det slutgiltiga värdet av detta arbete vet ABB inte ännu. Men detta är ett sätt att jobba på för att skapa någon form av magi genom att med nya partners tänka nytt, inledde SynerLeaps VD Peter Löfgren.

Idag är de största utmaningarna för större bolag och industribolag kompetensförsörjning, teknikskiften och attraktivitet. Ledorden för Synerleap är öppenhet, samarbete, globalt, partnerskap och flexibilitet.

Bolagen hade många frågor till SynerLeap och det blev intressanta diskussioner om hur man kan ta SynerLeap till Sörmland.

– Alla bolag har ungefär samma behov av kortare innovationscykeltider, utmaningar i att hitta kompetens och tänka nytt, sa Magnus Lindahl, internationell chef på Handelskammaren. Vi kan inte göra en kopia i Sörmland men det är en inspiration och sen måste vi hitta en situationsanpassad version för näringslivet här. 

Mer information om hur detta kan etableras i Sörmland kommer senare. Håll utkik!

Nyhetsflöde

Till fler nyheter