Östsvenska Handelskammaren

Kommentar kring senaste tidens diskussioner om Ostlänken

Det diskuteras nu mycket kring det nationella projektet för höghastighetsjärnväg i Sverige. Östsvenska Handelskammaren vill framhålla vikten av att nya spår riggade för framtidens tågtrafik kommer till stånd så att Sverige får ett fungerade, effektivt och tillförlitligt transportsystem. Framför allt är det tre områden som är särskilt avgörande för regionens utveckling framöver.


Förbättring av infrastrukturen
– Infrastrukturen i Sverige behöver en radikal förbättring både vad gäller kapacitet, kvalitet och tillgänglighet. Transportsystemet idag ger inte den tillförlitlighet och kvalitet som näringslivet behöver för att klara en effektiv godshantering, dagpendling och tillgänglighet inom och utanför Sverige.


En regionförstoring för att knyta ihop våra främsta tillväxtområden
– Om Sverige ska kunna konkurrera på framtidens globala marknad behöver vi åstadkomma en regionförstoring genom att knyta ihop vår regions främsta tillväxtområden Linköping, Norrköping, Nyköping och Trosa. En ny regionindelning bör utgå från funktionella stråk, det vill säga naturligt sammanhängande geografier där det är enkelt för människor, företag, investerare och besökare att röra sig fritt och samverka.  


Att tillväxtregionen East Sweden knyts närmare Stockholm
– Genom en regionförstoring och förbättrad infrastruktur i tillväxtstråket East Sweden knyts vi närmare Stockholm. Snabb och effektiv infrastruktur mellan vår region och Stockholm är därmed avgörande och förutsätter att vi har pålitliga och fungerande regionala snabbtåg. Höghastighetståg som kör 320 km/h är självklart en förmån då det effektiviserar restiden mellan städerna men tågens exakta hastighet får inte äventyra att nya spår för framtidens transportbehov kommer till stånd.


Senaste nytt i projekt Ostlänken

I måndags den 29 februari under East Sweden Infra Cluster:s (ESIC) möte informerade Anna Forslund, biträdande projektchef och hållbarhetschef på Trafikverket, om senaste nytt i planeringen av Ostlänken.

Trafikverket meddelade att tidsplanen för Ostlänken ligger fast. Succesiv byggstart beräknas fortsatt från 2017 och de första tågen planeras att rulla 2028. Den tidigare beräknade budgeten för projekt Ostlänken på 35 miljarder kronor har nu stigit till 55 miljarder kronor – detta på grund av nya tekniska lösningar och miljökrav.

Höghastighetstågen, som ska gå i 320 km/h, kommer att få stationer i Norrköping och Linköping medan de övriga städerna längs sträckningen får stationer anpassade för regionala snabbtåg. Trafikverket räknar utifrån ett behov av fyra höghastighetståg per timme och sträcka, men fördelningen av höghastighetståg och regionala snabbtåg kommer att avgöras av efterfrågan.

Trafikverket låter hållbarhetsfrågorna genomsyra planeringen av projekt Ostlänken med fokus på de tre dimensionerna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och granskar också ingående Ostlänkens omgivningspåverkan.

Trafikverket kommer att ställa likvärdiga krav på utländska och inhemska entreprenörer. Sysselsättnings- och arbetsmarknadskriterierna kommer att användas när upphandlingarna kommer igång på allvar i bygget av Ostlänken. De 10 järnvägsplaner som ingår i projekt Ostlänken ligger till grund för upphandlingarna vid byggandet av banan.

Relaterade #ESIC

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

21 maj, 2024

Så förändras globala värdekedjor av geopolitik, säkerhetspolitik och den gröna omställningen

En förändrad omvärld får nu tydlig påverkan på företags värdekedjor. Svenska företag verksamma internationellt behöver...

concept geopolitics worldwide economy chess figures placed map banner31
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

Nyhet
20220118 1145 DBZ 1924 4000px scaled e1713182607636

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...