Följ oss på sociala medier

Medlemsporträtt: Liten ger stort eko

Artikeln publicerades 21 februari, 2017

En insikt om hur illa det kan vara i fabrikerna i fjärran östern skapade en drivkraft för förändring, nu står hållbarhetsfrågorna högt upp på agendan för Marknadsbyrån i Linköping.

– När vi hade en intern workshop på tema ”Hur kommunicerar vi hållbarhet” formulerade mina kollegor målet ”Marknadsbyrån ska vara drivande och ledande i arbetet mot en hållbar bransch”. Att vi redan idag är bland de ledande är glädjande men det viktigaste är att vi fortsätter driva förändringen framåt, säger Johan Aronsson, vd. Hans personliga engagemang för miljöfrågor har fått kollegorna att bli lika intresserade .

Marknadsbyrån startade 2011 och har nu sju anställda med en blandad kundstock spridd över hela Sverige. De är en helhetspartner inom produktmedia, det vill säga tryck, exponering och profilprodukter.

– Många gamla rävar i branschen har berättat att det är slutkunden som bestämmer och att slutkunden inte efterfrågar mer hållbara produkter utan billigare produkter, något vi upptäckt är helt fel! Genom att lyfta frågan om hållbarhet med kunden och vara öppen med faktiska förhållanden och risker har Marknadsbyrån lyckats ändra många inköp mot mer hållbara produkter. Bland annat är mellan 25-30 procent av alla bomullsplagg vi säljer 2016 ekologiska jämfört med färre än två procent för två år sedan.

För att veta att det är en hållbar produkt som Marknadsbyrån erbjuder så arbetar de med att granska produktionstekniker, göra riskanalyser och att sätta press på producenter och leverantörer.

– Vi måste verkligen vara lite som en nagel i ögat och ifrågasätta och pusha för förändring. Så länge vi inte ser att produktionen är 100 procent hållbar jobbar vi kontinuerligt med ständiga förbättringar såväl internt som externt för att minska vårt avtryck, de producenter som inte hänger med fasas kontinuerligt ut.

Johan Aronsson, grundare och VD Marknadsbyrån.

 

Nyligen slöt Marknadsbyrån ett nytt fraktavtal där alla frakter numera är klimatkompenserade.

– Döm om min förvåning när säljaren berättar att vi var den första kunden som efterfrågat klimatkompenserade frakter, trots att det är en mycket liten extra kostnad. Nu har jag lyckats med att få in klimatkompensationen som en del i deras säljargument, säger Johan nöjt.

– Det mest glädjande med vårt hållbarhetsarbete är att vi visat att vi verkligen kan förändra, trots att vi är en liten aktör. Det ger mig hopp, säger Johan som hoppas att Marknadsbyråns lyckade arbete kan inspirera er företag till att våga satsa på sitt hållbarhetsarbete.

Dela

Nyhetsflöde

Till fler nyheter