Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken har redan gett resultat – från 150 till 1000 bostäder per år

Det råder stor optimism hos kommunerna längs Ostlänken som tillsammans ska bygga 55 000 nya bostäder fram till år 2035. Med bakgrund av detta så ställdes frågan under en paneldiskussion i Almedalen om inte nyttan med Ostlänken är lika stor för Stockholm, där Ostlänken och regionen East Sweden kan bidra till att lösa århundradets bostadsbrist och vidga arbetsmarknadsregionen.

– Med Ostlänken på plats kommer regionen East Sweden bli en integrerad del av huvudstadsregionen, samtidigt som städerna och orterna kommer ha sin egna identitet, sin egen själ och sitt egna kultur- och idrottsutbud, sa Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Paneldiskussionen fokuserade på nyttan av Ostlänken och vilka effekter som den kommer medföra – och kommunalråden längs sträckningen är positiva.

– Ostlänken handlar inte om räls och stål. Det handlar om framtiden – om jobben och om en växande region, sa Daniel Andersson, kommunalråd Linköpings kommun.

Och det har redan resultat.

– I Norrköping har vi de senaste 30 åren byggt 150 bostäder per år. Bara vetskapen om en ny, förbättrad kommunikationsinfrastruktur har ökat bostadsbyggandet och vi bygger nu 1000 nya bostäder, sa Lars Stjernkvist.

Även om de mestadels positiva kommentarerna kom från kommunerna längs med sträckningen så ser även Stockholm stad Ostlänken som något positivt.

– Ostlänken är inte bara en bra investering – utan till och med nödvändig investering, sa Cecilia Brink, oppositionsborgarråd, Stockholms Stad.

Även om man från Stockholms Stads sida anser att man inte ska överskatta betydelsen av Ostlänken.

– Ostlänken är såklart positivt även för Stockholm, men det är många infrastrukturprojekt som är viktiga för oss. Och finansieringen av Ostlänken är ett frågetecken, sa Jan Valeskog, biträdande finansborgarråd, Stockholms Stad. Och lösningen med bostadsbristen i Stockholm är främst en fråga för Stockholm Stad och inte för regionerna utanför, fortsatte Jan.

En fråga från publiken var om kostnaden för Ostlänken och om beslut är klart.

– Ostlänken beräknas kosta 45- 55 miljarder kronor och finansieringen kommer vara säkrad i kommande budget, sa Erik Bromander, stadssekreterare till Infrastrukturminister Anna Johansson.

Relaterade #Nyheter

Vårt budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
andreascarlson

Vårt budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

21 maj, 2024

Så förändras globala värdekedjor av geopolitik, säkerhetspolitik och den gröna omställningen

En förändrad omvärld får nu tydlig påverkan på företags värdekedjor. Svenska företag verksamma internationellt behöver...

concept geopolitics worldwide economy chess figures placed map banner31
Nyhet
andreascarlson

Vårt budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

Nyhet
20220118 1145 DBZ 1924 4000px scaled e1713182607636

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...