Östsvenska Handelskammaren

Senaste nytt i projekt Ostlänken

Prognosen för Ostlänken är fortsatt beräknad till 55 miljarder i 2015 års prisnivå. Den andra siffran, 69 MDR, som figurerat i en av Trafikverkets rapporter är den kostnad som angetts med ett löpande index fram till 2028.


Under våren nådde Sverigeförhandlingen överenskommelse med samtliga berörda kommer längs den nya höghastighetsjärnvägens sträckningar utanför storstäderna. Sammanlagt innebär det tolv stationer och åtaganden från kommunerna om att bygga cirka 110 000 bostäder. I lägesrapporten som nu lämnats över framhålls järnvägen genom Tranås och Jönköping som extra viktig att börja bygga så snart som möjligt, för att möjliggöra en tidig byggstart av höghastighetsjärnvägen år 2017.


Under september månad presenterar regeringen sin infrastrukturproposition och Trafikverket lägger fram en samlad effektbedömning (SEB) gällande vad en höghastighetsjärnväg samt en uppgradering av de befintliga stambanorna i södra Sverige skulle innebära. Den samlade effektbedömningen består av en samhällsekonomisk analys, analys av hur investeringen bidrar till att uppfylla de transportpolitiska målen samt en analys av hur investeringens nyttor fördelar sig på olika grupper. Under hösten kommer även en ny nationell infrastrukturplan för perioden 2018-2029 att presenteras.


Trafikverkets nya projektchef för Ostlänken, Malin Holen, finns nu på plats och tillträdde sin tjänst den 15 augusti. Under hösten 2016 kommer Trafikverket att starta upp arbetsgrupper med berörda länsstyrelser för att diskutera frågor såsom stadsutvecklings-, miljö- och infrastrukturfrågor. Det påbörjade arbetet med miljöbedömningarna gällande landskapsanpassning, masshantering, buller och barriäreffekter fortsätter och kommer fördjupas under hösten.

>> Ostlänkens webbkarta – information och karta över hela sträckningen

>> Norrköpings karta – Ostlänken, Kardonbanan, fastigheter, stadsdelar etc.

>> Entreprenadindelning för Ostlänkens byggskede

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919