Följ oss på sociala medier

Ledarskap för samhällsaktörer

Strategisk improvisation

Hur leder man en verksamhet som har ambitionen att vara en samhällsaktör?

Vad har polischefen Stefan Hector, hovets informationschef Margareta Thorgren och Ikeas före detta Sverigechef Håkan Svedman gemensamt? De är ledare för organisationer som vill leverera samhällsnytta och är ledare för medarbetare som lyckas med sina uppdrag genom att situationsanpassa och agera fritt inom en given ram. Ledarskapsmetoden – som delas med många andra – utforskas nu i en ny bok om strategisk improvisation.

Kom ocsh lyssna på – Katarina Gentzel Sandberg, en av bokens författare och seniorkonsult på Gullers Grupp och Johan Kristiansson, VD på Sankt Kors Fastigheter.

– I en värld där förändringstrycket är hårt räcker inte alltid de gamla synsätten på effektiv styrning. I den här boken har vi velat utforska hur samtida ledare måste agera. Hur leder man en verksamhet som har ambitionen att vara en samhällsaktör? Och hur går det till att leda medarbetare som måste improvisera strategiskt?, säger Katarina.

– Idag räcker det inte för ledare att bara kunna visa ekonomiska resultat. Ledarskap handlar om att skapa förtroende och i allt större utsträckning om att motivera vilken nytta man gör, inte bara för sin egen organisation utan för samhället i stort. Det ställs krav på organisationer att kunna visa sitt värde och för att kunna leda en sådan organisation på ett framgångsrikt sätt behövs nya verktyg, säger Jesper Falkheimer, en av författarna och professor i strategisk kommunikation.

Nyhetsflöde

Till alla evenemang