Östsvenska Handelskammaren

Det har aldrig varit svårare att nå ut på sociala medier – men såhär gör du!

Att idag ha en facebooksida är lika självklart som att för 15 år sedan ha en hemsida eller för 50 år sedan en neonskylt. 4 av 5 svenskar använder sociala medier och då förstår man dess styrka och kapacitet och att det blivit en av de viktigaste marknadsföringskanalerna för företag. Men 2018 är det svårare än någonsin att lyckas nå ut och sprida sitt budskap.

Sociala medier-guruna Cecilia Victoria Åslund och Jenni Laapotti från Digitalsnack berättade under ett event på Handelskammaren som arrangerades av ReflX kommunikation om utmaningarna och möjligheterna med sociala medier. Gör man rätt har man alla förutsättningar att lyckas och här delar de med sig av sina bästa tips för att lyckas.

– Varför finns ni på sociala medier? Det är den första frågan man måste ställa sig. Sen ska man ta reda på vilken målgrupp man har. Det kan handla om ålder, kön, geografi, intressen, liv och behov. Och efter det skapa verklig nytta till sin målgrupp, sa Cecilia.

 

cecilia digital scaled

Cecilia Victoria Åslund om betydelsen att veta vem sin målgrupp är.

 

Kommunikation sker på mottagarens villkor och att ha koll sin målgrupp är en grundsten för att lyckas med sin kommunikation och marknadsföring. Det är enkelt att säga men svårare att utföra. I en djungel av plattformar och möjligheter är det inte lätt att hitta rätt och kommunicera rätt budskap till rätt målgrupp.

– Det handlar återigen att veta var din målgrupp finns och vilken den är – så du vet var du ska satsa dina resurser. Exempelvis fungerar nyheter, humor, opinion och ”how-tos” på Facebook och det räcker att uppdatera några gånger i veckan. Likaså på Linked In får dina inlägg en längre livslängd än på exempelvis twitter där du behöver uppdatera en gång i timmen, sa Cecilia.

Vid årsskiftet ändrade Facebook sin algoritm vilket har lett till konsekvenser för företag som nu måste arbeta på nya och annorlunda sätt.

– Det man kan konstatera är att det 2018 är svårare än någonsin att nå ut på sociala medier. Idag måste företagen bry sig mycket mer om sina följare och vara nyfikna på sina följare. Därför måste företagen tillsätta resurser, prioritera och strategiskt arbeta med sociala medier, avslutar Cecilia.

 

[osh-header title=”5 tips för ett lyckat facebookinlägg”]

1. Ta reda på din målgrupp. Ta reda på vilka dina följare är och bry dig om dem. Visa det och testa vilket innehåll din målgrupp gillar!

2. Optimera hemsidan för sociala medier. Tidigare har det varit självklart att optimera hemsidan för google – nu behöver du optimera hemsidan för sociala medier. Så att du får så hög konvertering som möjligt.

3. 20-50 tecken. Så lång är en bra facebookstatus.

4. Kvalitet framför kvantitet. Posta 5 inlägg i veckan eller ett par dag med kvalitet, istället för kvantitet. Undvik att publicera på fredagar.

5. Tidpunkten. Söndag är den bästa dagen att publicera på! Och posta off-peak. Alltså när så få som möjligt är inne på facebook. Då får ditt inlägg en längre livslängd och fler har chans att se det.

 

[osh-header title=”5 tips för ett lyckat instagraminlägg”]

1. Bild bäst. Det finns tre olika sätt att göra ett inlägg på instagram. Bild, fler bilder (bildkarusell) och video. Filmer och bildkarusell ger fler kommentarer men då ”gilla-markeringar” och kommentarer väger lika mycket och bilder får fler ”gilla” så är det bäst.

2. Hashtagga inte! Mot vad man tidigare trott så minskar engagemanget direkt när man använder en hashtagg. Tagga i bilden istället.

3. Enhetligt bildspråk. Använd ett bildspråk så att dina följare känner igen att det är du som publicerat.

4. 1,5 inlägg per dag. Det är den mest optimala frekvensen för att uppdatera instagram.

5. Tidpunkten. Måndag och torsdag bäst. Det är dagarna då inläggen får mest engagemang. Bäst tid på dygnet är 11-13 och 19-21. Så viktigt att arbeta med instagram utanför ”normal” arbetstid.

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Experterna: Så får du ut det mesta av Almedalen

Nyheter

Politik, demokrati och nätverkande. Hur får man ut det mesta av Almedalsveckan på Gotland? Det berättade några rutinerade profiler under...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919