Aktuella remissvar

Synpunkter gällande energi- och klimatstrategi för Östergötland
Med anledning av det ökade elbehovet i regionen, landet och världen i stort vilket också konstateras i strategin, anser vi...
19 september, 2023

Synpunkter angående utvecklingsstrategin för Östergötland
Begreppet ”rumslig” bör övervägas om det ska ersättas av annat begrepp. Läs hela yttrandet här.
12 april, 2023

Yttrande angående järnvägsplanen för Ostlänken, delen Loddby-Klinga
Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande ang samråd Loddby-Klinga, TRV 2017/64849.
27 mars, 2023

Synpunkter på ”Förslag inom energieffektiva fartyg”
Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter på Remiss Trafikanalys Rapport 2022:14 Förslag som leder till transportsektorns klimatomställning, diarienummer M2022/01828
15 december, 2022

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619
Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...
29 november, 2022

Remissvar gällande avgifter till sjöss
Östsvenska Handelskammaren lämnar synpunkter gällande nya farleds- och lotsavgifter.
9 augusti, 2022

Handelskammaren kommenterar Sörmlands näringslivsstrategi
Positivt att näringslivets utveckling beskrivs som aktuell och långsiktig. I synnerhet gällande energiförsörjning, trygghet och brottslighet samt kompetensförsörjning.
20 juni, 2022

Så kan utveckling av Arlanda ge tillväxt i olika delar av landet
Arlanda är Sveriges största flygplats, vilket innebär att Arlanda inte är ett Stockholmsintresse utan ett nationellt intresse. Hela Sveriges behov,...
5 maj, 2022

Glädjande att järnvägsplan för Sjösa–Skavsta avancerar
Östsvenska Handelskammaren lämnar yttrande angående järnvägsplan Sjösa-Skavsta.
2 mars, 2022

Linköpings station måste ligga centralt
Östsvenska Handelskammaren lämnar synpunkter angående val av lokaliseringsalternativ för Ostlänken Linköpings tätort
28 februari, 2022