Hur ser framtidens arbetsliv ut? Aldrig tidigare har så många ställt sig den frågan. Såväl medarbetare och chefer som forskare och debattörer diskuterar vad som kommer hända efter pandemin. Kommer vi gå tillbaka till hur det var innan? Eller kommer det vara som nu där de flesta jobbar hemifrån?
– Ingen vet, men jag tror att vi kommer få ett nytt normal-läge som är en mix, säger Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communication.
I Camillas spaning samlar hon 10 nycklar som hon tror kommer forma framtidens arbetsliv. Och det handlar bland annat om flexibilitet, samverkan och att vara mer ute är inne.
– På fritiden är många gärna utomhus och att vara ute tror jag kommer bli en del av arbetet i en högre utsträckning framöver. På Berghs ser vi nu över hur vi kan kombinera vår undervisning med att vara ute, inne och digitala. Det finns också fastighetsägare som nu börjar bygga utomhuskontor.
Hur kan man jobba ute med ett traditionellt ”innejobb”?
– Det finns flera olika sätt, en av mina favoriter är walk and listen.
Walk and listen?
– Ja, ett exempel som vi gjorde var att vi läste in affärsplanen och skickade den som ljudfil till medarbetarna med uppmaningen att ta en promenad och lyssna igenom den. När alla hade gjort det samlades vi i olika breakout-rooms för att diskutera.
Något Camilla också tror kommer vara viktigt är en hållbar arbetskultur, och att det är upp till både chefer och medarbetare att bidra till den kulturen.
– Det är lätt, att när vi jobbar hemma mer, att allt blir jobb – att gränsen mellan vad som är jobb och fritid suddas ut. Då handlar det om att skapa sig en arbetszon och se till att den är ergonomisk. Se också till att du ”går till jobbet”, det kan du göra genom att ta en morgonpromenad, klä på dig arbetskläder och se till att avsluta dagen.
Camillas 10 nycklar till framtidens arbetsliv
1. Integrera lärande i arbetet
Allt och alla behöver utvecklas, såväl personer som företag. Och det är personer som utvecklar företag. Avsätt arbetstid för lärande och hitta arbetssätt och strukturer med mätbara mål på hur anställda kan lära sig nya saker. På Berghs ska våra medarbetare exempelvis samla på sig 100 timmars lärande varje år. Vi kan hjälpa företag att hitta sin Learning experience (LX).
2. Flexibilitet i centrum
Det har pratats om flexibla arbetsplatser och flexibla arbetstider under många år. Men vad har det egentligen betytt i praktiken? Begrepp som WFH (Work From Home), FROG (Fully Remote Organization), NMW (No Meeting Wednesday) och 3-2-2 (3 dagar onsite, 2 dagar hemma eller annan plats och 2 dagar helg) har dykt upp det senaste året och visar än mer på att flexibilitet står i fokus.
3. Kommunikation än viktigare
Kommunikation har alltid varit viktigt, men pandemin har gjort kommunikationen ännu viktigare – framförallt internkommunikationen. Det handlar om att hitta nya kommunikationsvägar och verktyg för att skapa sammanhållning, arbetsglädje och effektivitet i det nya normala. Under året har vi börjat använda en rad nya verktyg, bland annat Trello, Wonder, Miro och Slack.
4 .Engagerande miljöer och metoder
Det handlar såväl om hur vi designar och möblerar våra kontor som hur vi skapar nya arbetsstrukturer och arbetsmiljöer. Vi vill ha engagerande miljöer att arbeta i där man kan välja att sitta själv eller i större ytor med andra. Likaså att fortsätta med metoder som kommit fram tack vare digitala möten även i framtidens fysiska möten. Det kan handla om incheckning och effektivitet.
5. Etablera samarbeten
Samverkan är och kommer vara viktigare än någonsin – att hitta partners för att utveckla sitt företag, men också sig själv. Det kan vara genom co-working-spaces, möten och liknande.
6. Tänk in utomhus
Vi mår bra av att vara utomhus. Det visar forskning och magkänslan säger samma sak. Många spenderar idag sin fritid ute, men det går även att jobba ute med ett traditionellt ”innejobb”. Några exempel på att kombinera rörelse, jobb och att vara ute är:
- Walk and talk
- Walk and listen
- Walk and work
- Uteluncher
- Projektmöten i en park
Walk and listen är en av mina favoriter. Ett exempel vi gjorde var att vi läste in affärsplanen och skickade den som ljudfil till medarbetarna med uppmaningen att ta en promenad och lyssna igenom den. När alla hade gjort det samlades vi i olika break-out-rooms för att diskutera.
Fastighetsägare har nu också börjat bygga kontor utomhus och vi funderar på hur vi kan kombinera vår undervisning med att vara ute, inne och digitala.
7. Omvärldsbevakning som en naturlig del
Att ha koll på sin omvärld är en förutsättning för många företag. Och kommer så vara även i framtiden. Det som sker nu är att vi också delar vår omvärldsbevakning med varandra. Det vi lär oss, och de trender vi ser, kan vi enkelt dela med varandra genom olika verktyg. Gör det.
8. Skapa tid och format för idégenerering
Att inte utvecklas är att avvecklas. Idéer är avgörande för ditt företags framtid. Fundera ut hur du och din arbetsplats skapar en tillåtande miljö och struktur för idégenerering – såväl fysiskt som digitalt.
9. Skapa och inför ritualer
När många har långa arbetsdagar framför datorn, ofta helt själv, är det viktigt att hitta ritualer som bryter av. Någonting som inte behöver, och kanske inte ska, vara arbetsrelaterat. Etablera utvecklingsprojekt, testa speed-dating och nya återkommande eventformat.
10. Bygg hållbar kultur
Det är lätt, att när vi jobbar hemma mer, att allt blir jobb – att gränsen mellan vad som är jobb och fritid suddas ut. Skapa dig en arbetszon och se till att den är ergonomisk. Det är lätt att glömma och bra att påminna sig om ibland. Se också till att du ”går till jobbet”, det kan du göra genom att ta en morgonpromenad, klä på dig arbetskläder och se till att avsluta dagen.