Framgångstips
Identitera ditt VARFÖR
Precis som det är viktigt att förstå ditt företags varför, behöver du förstå ditt varför på sociala medier. Varför finns ditt företag där? Vilket är syftet och målet? Och likt väl du har ett övergripande syfte med din närvaro på sociala medier bör du inför varje publicering tänka vad syftet är med just det inlägget. Vad vill du göra? Driva trafik till hemsidan? Föra dialog med kunder? Bygga varumärke? Sälja?
Sätt en ARBETSSTRUKTUR
För att arbetet ska bli gjort, och dessutom med framgång, är det bra att få in ett arbetssätt i organisationen för hur ni jobbar med sociala medier. När, var och hur ska ni publicera? Ta hjälp av ett schemaläggningsprogram så att dina inlägg kan publiceras när och där du vill utan att du behöver vara på plats och trycka på publiceringsknappen. Var också ödmjuk inför att det tar tid att jobba med sociala medier, precis som med alla andra marknadsföringsinsatser. Har du inte tid och kunskap finns det många företag som kan hjälpa er.
Hitta MÄTETAL
För att se om du lyckats med syftet och målet med insatsen behöver du sätta mål, hitta mätetal. Det kan dels handla om att mäta räckvidd och engagemang, men oftast vill man få ut något mer. Så som konverteringar, köp, antal nya prenumeranter. Du vill ha svaret på om mottagaren gör det som du vill att den ska göra.
Var SOCIAL på sociala medier
Självklart kan tyckas, men är inte det för alla. Se till att svara på frågor och kommentarer. Bemöt hurrarop såväl som kritik. Att möta någon
på sociala medier är som att möta någon som kommer in i din butik
– distansera dig inte. Och var inte bara passiv och svara på frågor, engagera dina följare. Det handlar om att nyttja plattformarnas fulla potential, exempelvis omröstningar på facebook.
Utse också någon eller några som har ansvaret att svara på frågor. Bestäm även här ton på svaren, är ni ”kompisar” när ni svarar och använder emojis? Eller är det formella svar från företaget? Om du får kritik, ta inte bort inlägget. Vill du inte föra diskussionen öppet, hänvisa till att ni fortsätter dialogen på mail.
Känn din MÅLGRUPP
Ta reda på vem du vill att mottagaren ska vara för inlägget du publicerar. Genom att veta det, och känna din målgrupp, kan du forma inlägget med rätt tonalitet. Dessutom är det en förutsättning för att kunna välja rätt kanal. Se också till att materialet du tagit fram, bilder och videor, är anpassat efter mediet det ska publiceras i.
MÄT och ANALYSERA
För att veta om något fungerar – mät och analysera. Det som fungerar, fortsätt med det. Det som inte fungerar lägger du ner.
Fallgropar
Tänk på det här med TÄVLINGAR
För att ha en tävling på någon socialmedie-plattform skall du följa både det sociala mediets policy samt lagarna som gäller i det land du verkar i. Till exempel får du inte på facebook ställa kravet att du måste dela ett inlägg för att vara med i tävlingen.
Tänk på det här om UPPHOVSRÄTT
Tänk på upphovsrätten. Kolla upp så att du äger rätten till materialet du publicerar.
Tänk på det här om FÖRETAGSSIDOR
Du som äger en företagssida har ett ansvar att plocka bort kommentarer som kan vara kränkande eller liknande. Detta enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.
Tänk på MARKNADSFÖRINGSLAGEN
Tänk på att så fort du som företag har en facebooksida, instagramkonto eller liknande räknas dessa sidor automatiskt som reklam och lyder då under marknadsföringslagen