Östsvenska Handelskammaren

10 rätt och fel på sociala medier

För många företag är sociala medier idag en av de viktigaste marknadsföringskanalerna. Och man förstår dess styrka och potential när fyra av fem svenskar använder det. Men det kan vara svårt att göra rätt och nå framgång. Och ibland kan det till och med bli helt fel. Här delar Carl Netz, ansvarig reklamutgivare på Reklambyrån Beegleton, med sig av sina bästa framgångstips och varnar samtidigt för de största fallgroparna.

Framgångstips

Identitera ditt VARFÖR

Precis som det är viktigt att förstå ditt företags varför, behöver du förstå ditt varför på sociala medier. Varför finns ditt företag där? Vilket är syftet och målet? Och likt väl du har ett övergripande syfte med din närvaro på sociala medier bör du inför varje publicering tänka vad syftet är med just det inlägget. Vad vill du göra? Driva trafik till hemsidan? Föra dialog med kunder? Bygga varumärke? Sälja?

Sätt en ARBETSSTRUKTUR

För att arbetet ska bli gjort, och dessutom med framgång, är det bra att få in ett arbetssätt i organisationen för hur ni jobbar med sociala medier. När, var och hur ska ni publicera? Ta hjälp av ett schemaläggningsprogram så att dina inlägg kan publiceras när och där du vill utan att du behöver vara på plats och trycka på publiceringsknappen. Var också ödmjuk inför att det tar tid att jobba med sociala medier, precis som med alla andra marknadsföringsinsatser. Har du inte tid och kunskap finns det många företag som kan hjälpa er.

Hitta MÄTETAL

För att se om du lyckats med syftet och målet med insatsen behöver du sätta mål, hitta mätetal. Det kan dels handla om att mäta räckvidd och engagemang, men oftast vill man få ut något mer. Så som konverteringar, köp, antal nya prenumeranter. Du vill ha svaret på om mottagaren gör det som du vill att den ska göra.

Var SOCIAL på sociala medier

Självklart kan tyckas, men är inte det för alla. Se till att svara på frågor och kommentarer. Bemöt hurrarop såväl som kritik. Att möta någon
på sociala medier är som att möta någon som kommer in i din butik
– distansera dig inte. Och var inte bara passiv och svara på frågor, engagera dina följare. Det handlar om att nyttja plattformarnas fulla potential, exempelvis omröstningar på facebook.

Utse också någon eller några som har ansvaret att svara på frågor. Bestäm även här ton på svaren, är ni ”kompisar” när ni svarar och använder emojis? Eller är det formella svar från företaget? Om du får kritik, ta inte bort inlägget. Vill du inte föra diskussionen öppet, hänvisa till att ni fortsätter dialogen på mail.

Känn din MÅLGRUPP

Ta reda på vem du vill att mottagaren ska vara för inlägget du publicerar. Genom att veta det, och känna din målgrupp, kan du forma inlägget med rätt tonalitet. Dessutom är det en förutsättning för att kunna välja rätt kanal. Se också till att materialet du tagit fram, bilder och videor, är anpassat efter mediet det ska publiceras i.

MÄT och ANALYSERA

För att veta om något fungerar – mät och analysera. Det som fungerar, fortsätt med det. Det som inte fungerar lägger du ner.

Fallgropar

Tänk på det här med TÄVLINGAR

För att ha en tävling på någon socialmedie-plattform skall du följa både det sociala mediets policy samt lagarna som gäller i det land du verkar i. Till exempel får du inte på facebook ställa kravet att du måste dela ett inlägg för att vara med i tävlingen.

Tänk på det här om UPPHOVSRÄTT

Tänk på upphovsrätten. Kolla upp så att du äger rätten till materialet du publicerar.page52image25216

Tänk på det här om FÖRETAGSSIDOR

Du som äger en företagssida har ett ansvar att plocka bort kommentarer som kan vara kränkande eller liknande. Detta enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor.

Tänk på MARKNADSFÖRINGSLAGEN

Tänk på att så fort du som företag har en facebooksida, instagramkonto eller liknande räknas dessa sidor automatiskt som reklam och lyder då under marknadsföringslagen

Carl Netz, ansvarig reklamutgivare på Reklambyrån Beegleton

Relaterade #Nyheter

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Nyheter

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...

Debatt: Vi står upp för frihandel och goda relationer

Nyheter

Handelskamrarna har funnits i över 500 år. I dag är vi över 12 000 kamrar i världen och vårt uppdrag...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

27 maj, 2025

Logistiska utmaningar i handelskriget

Snabbt införda tullar från den amerikanska administrationen som påverkar företag med internationell handel. Bristande information...

13 maj, 2025

America First Trade Policy – uppdatering kring nya åtgärder

Nu börjar vi tydligare se vad innehållet i de amerikanska myndigheternas policydokument ”America First Trade...

Nyhet

April i bilder

Nyheter

Såhär började våren på Handelskammaren! Nedan ser ni bilder från april månads evenemang. Här syns allt från vårt nystartade HR-nätverk...

Nyhet

Ny guide hjälper företag att hantera risker vid tullförändringar

Internationell handel

I en ny vägledning från Internationella Handelskammaren (ICC) förklaras hur Incoterms 2020-reglerna kan användas som verktyg för att hantera riskerna...

Nyhet

Debatt: Vi står upp för frihandel och goda relationer

Debatt

Handelskamrarna har funnits i över 500 år. I dag är vi över 12 000 kamrar i världen och vårt uppdrag...