Östsvenska Handelskammaren

4 råd för att skapa din digitala marknadsföringsstrategi

Tycker du att det är svårt att komma igång med din digitala marknadsföring? Är det svårt att komma i mål och se den verkliga nyttan? Tomas Tränkner har hittat en strategi och modell som fungerar. Efter otaliga intervjuer kom han fram till att alla som lyckas har fyra saker gemensamt: De känner sig själva, de känner sin målgrupp, de gör, mäter och utvärderar och de utvecklar. Tomas ger här sina bästa råd för hur du bygger din digitala strategi.

1. Hitta ditt kärnbudskap, dina mål och din vision
Innan du kan börja forma din digitala marknadsföringsstrategi, måste du veta ditt företags långsiktiga strategi. Då kan du utforma din digitala strategi efter företagets. Har inte företaget en strategi, så börja där. Fundera på:

Vilket är mitt kärnbudskap? Det handlar om vad du levererar till dina kunder och vilket värde det skapar. Beskriv ditt kärnbudskap i några punkter. Gör det så tydligt och avgränsat som möjligt. Vilka mål har jag med verksamheten? Varför finns företaget och vilka mål vill du uppnå?

Med ledning av kärnbudskapet och målen så skapar du en vision för företaget. Visionen berättar om vilka ni vill vara och vad ni vill åstadkomma. Om du redan har en vision, kolla att den stödjer ert kärnbudskap och mål. Annars är det dags att uppdatera visionen. En stark och tydlig vision sätter sig i dina kunders medvetande. Ju bättre detta görs, desto enklare blir arbetet med målgruppen och handlingsplanen.

När du har gjort detta är det dags att skapa en lista över dina fem största kunder. Beskriv dem och varför de köper av dig. Tänk för en stund att du vore en av dessa kunder. Vad ser du se hos leverantören (ditt företag)? Fundera på om svaren stämmer överens med den du vill vara.

2. Definiera din målgrupp
Du måste välja vilka du vill nå och vilka du inte vill nå. Samt vilka du vill ha som dina kunder. Du måste helt enkelt hitta din målgrupp. I dagens mediebrus är specialisering det enda sättet att nå fram.

Gör så här:

  • Skriv ner dina bästa kunder och de som du skulle vilja ha som kunder. Våga drömma lite!
  • Beskriv var kunderna finns. Hur stora är de? Är det någon speciell verksamhet? Ju mer avgränsat och specifikt detta görs, desto enklare kommer det bli att nå målgruppen.
  • Fundera på vilka utmaningar din målgrupp har. Vad är det för frågeställningar de vill ha svar på?
  • Gör en lista på minst tio frågor som du tror att de vill ha svar på och som är kopplade till ditt kärnbudskap. Dessa frågor kommer vara centrala för din kommunikation och handlingsplan.
  • Kartlägg och följ dina konkurrenter. Du kan få tips och idéer på hur man kan göra. Men kopiera inte andras sätt rakt av – gör istället din grej på ditt vis.

3. Skapa en handlingsplan
En strategi är värdelös om den inte omsätts till verklighet. Du måste skapa en handlingsplan som utgår från din strategi. Inget är viktigare än att faktiskt göra något. Efter genomfört strategiarbete känner du dig själv, vad du vill, vilka du vill nå och deras utmaningar.

Gör såhär:

  • Börja med att lista alla sätt du marknadsför dig på idag, och hur mycket resurser du lägger på det.
  • Stödjer dina insatser ditt kärnbudskap, din vision och dina mål?
  • Når du ut till målgruppen som du beskrivit ovan?
  • Kommunicerar du det som kunderna vill eller borde veta?

Kommunikation som inte stöttar ditt kärnbudskap och dina mål är onödigt arbete. Marknadsföring och kommunikation kostar pengar. Tro inte att du ska lyckas med din digitala marknadsföring utan att satsa tid och resurser. Räkna med att lägga två till fem procent av din omsättning på marknadsföring och kommunikation. Se sedan över dina interna resurser. Sitter du eller någon kollega på kompetens eller intresse som ni skulle kunna använda? Är någon bra på att skriva? Någon på att ta bilder? Eller att göra filmer? Utnyttja i så fall det. Annars: ta emot hjälp.

Den digitala strategin handlar om att kommunicera med din målgrupp på rätt sätt. Du måste göra saker som fångar deras intresse. Basen är att börja lägga ut innehåll, content, som engagerar målgruppen. Ett bra sätt att arbeta är att ha hemsidan som bas för företagets kommunikation. Men se till att företaget finns på Facebook, Linkedin och Instagram. Facebook och Instagram fungerar bra för företagets kommunikation, LinkedIn är bäst för personligt relationsbyggande och social selling.

Välj den kanal som du känner dig bekväm med. Var uthållig, personlig och relevant. Satsa hellre på kvalitetsinnehåll än att ha många uppdateringar, det tjänar du på i längden.

Kom också ihåg:

  • Svara på kundernas frågor och lägg ut det som bloggposter eller film. Det kan även fungera som inslag på mässor, kundevent, webbinarier och vid individuellt relationsbyggande med utvalda nyckelpersoner (social selling).
  • Gå hela tiden tillbaka till ditt kärnbudskap och dina mål för att se till att innehållet stöttar det. Antagligen gör du en hel del av det redan idag, men med en bra strategi kommer alla aktiviteter hänga ihop och stötta varandra, och i förlängningen även säljarbetet.
  • Gör en tabell med alla insatser och skriv ut antal och tidsåtgång. Gör den detaljerad och tidssatt så vet du vad som ska göras varje månad. Du ser också om resurserna räcker till och om du har råd.

4. Mät & utvärdera dina insatser
För att veta om din strategi är rätt är det viktigt att följa upp dina aktiviteter varje månad. Det för att se om du får den effekt du önskar genom dina insatser. Hitta mätetal på alla aktiviteter och rapportera dessa till ledningen – de vill se resultat av marknadsföringsinsatserna. Gör mer av det som fungerar bäst och sluta göra det som inte fungerar. Lägg till nya sätt att kommunicera och mät effekten även på dem.


Tomas Tränkner är digital marknadsstrateg och podcastare och driver tillsammans med Magnus Johansson Slipsten Marknadsutveckling AB.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...