Skriver gör vi alla. Och vi kan ha ett enkelt eller ett komplicerat förhållande till det här med text. Men det bästa är att alla har potential att bli en bra skribent. Anders Hofvergård ger här sina bästa råd för hur du skapar texter som blir lästa och som syns.
1. Tänk målgrupp och media
Först: Varför skriver du? För att du måste, eftersom chefen har sagt det? Nja. Det troliga är att du skriver för att du vill förmedla något. Du kanske vill informera? Påverka? Underhålla? Eller något helt annat. Oavsett vad och varför måste du veta vem din mottagare är. Vem ska läsa det du skriver? Ta reda på det.
Texten du skriver kommer – och bör – se annorlunda ut beroende på till vem du skriver och var texten ska publiceras. Ett inlägg till dina följare på Facebook ska inte se likadant ut som ett pressmeddelande till media. Ett manus för radioreklamen och informationsbladet om din senaste produkt kommer se helt olika ut. Ansträng dig för att anpassa din text till sammanhanget och målgruppen. Jobba med det och låt det ta lite tid.
2. Formulera budskapet med tre meningar
Visst är det jobbigt med torrt hår? Nu finns det nya schampot med de senaste återfuktningsegenskaperna. Köp det nu. Det du vill ha sagt ska kunna formuleras i tre meningar. Har du mer du vill säga? Överväg att göra två texter.
Inled din text med de tre meningarna. Det handlar om att fånga läsaren och förmedla det du vill ha sagt direkt. Tänk hur tidningar jobbar med ingresser. Lyckas du fånga läsaren direkt, ökar sannolikheten att de läser vidare. Och vidare. Tremeningsövningen är också bra för att komma igång med skrivandet och hitta kärnan i vad du vill förmedla.
Hjälp läsaren genom att låta en tanke vara en mening. Undvik långa meningar där olika tankar och information ryms. Det blir rörigt. Genom att sätta punkt och låta en mening utgöras av en tanke, blir din text enklare och skönare att läsa.
3. Läs högt och läs mycket
När du känner dig nöjd med din text: läs den högt. För dig själv och för andra. På så vis märker du om meningsbyggnaden svajar, om det finns syftningsfel i texten eller om språket är för högtravande. Prova också att läsa högt med olika tonlägen och för olika målgrupper. Prova att läsa för en 14-åring. En gammal tumregel säger att om en 14-åring förstår, så förstår de flesta vuxna. Du har då skrivit texten på rätt nivå.
Som med allt annat du vill bli bra på, handlar det om att träna. Att skriva mycket är bra träning. Men ännu bättre är att läsa mycket. Det kommer ge dig inspiration, insikter och kunskap om att skriva på nya sätt. Plocka ut stycken du gillar och analysera varför du gillar dem. Skulle du kunna skriva så?
4. Stryk, stryk, stryk och lite om skrivregler
Det svåra är inte att skriva. Det är att stryka. Oavsett om du är van skribent eller ska skriva din första text, så är det troligt att din text blir lång. Och pladdrig. Låt den få bli det – i det första utkastet. Men stryk sedan. Om din text ska bli läst ska den vara kort, enkel och begriplig. Läs igenom texten igen och hitta kärnan i vad det är du vill berätta. Berätta det. Och inget mer.
Avslutningsvis några ord om skrivregler. Skrivregler är bra. Och viktiga. Du bör kunna dem för de hjälper dig att skriva begripligt och att göra dina texter mer lättlästa. Men ibland måste du bryta mot skrivreglerna. Ibland är det till och med bra att bryta mot dem. Det kan vara för att få liv i texten eller för att sticka ut. Bara det här stycket har brutit mot det som många anser vara korrekt svenska flera gånger. Väljer du att bryta mot reglerna? Var då medveten om att du gör det och varför. Du kanske gör det för att få energi i din text. Och texter som andas energi är de bästa – inte de som andas skrivregler.
Anders Hofvergård är en framgångsrik copywriter med över 30 års erfarenhet. Han är medgrundare av Byn Kommunikationsbyrå.
Tidigare råd finns här.