Östsvenska Handelskammaren

4 råd för effektivare sälj

Fotograf: Anders Nilsson

Du kanske vrider dig lite obekvämt i stolen när du hör ordet försäljning. Svårt, krångligt och läskigt är kanske ord som dyker upp i ditt huvud. Men behöver det vara det? Inte enligt Anna-Lena Backman Eriksson. Oavsett om du är egenföretagare, funderar på att starta eget företag, är ny i ett säljteam eller helt enkelt bara behöver några råd för att komma vidare med din försäljning kan Anna-Lenas råd hjälpa dig en bit på vägen.

1. Bygg upp en relation och skapa förtroende
Det är väldigt viktigt inom all försäljning att skapa förtroende. Förtroende skapar du genom att bygga en relation med dina potentiella kunder. Du kan börja bygga din relation med kunden genom att försöka hitta gemensamma intressen. Det är ett bra sätt. Men man ska alltid komma ihåg att förtroendet ska bygga på att den person du möter vet vad det är du vill och vad du kan erbjuda.

Förtroende skapar du genom att:

  • lyssna
  • förstå kundens behov (läs mer i råd 2)
  • vara expert på dina produkter och vad du kan erbjuda
  • vara påläst om kunden, kundens kund och branschen
  • kunna matcha dina erbjudanden med kundens behov
  • återkoppla snabbt
  • visa att kunden är viktig. Kan vara genom att svara snabbt på frågor eller skicka tackkort
  • visa verkliga case vid kundmötet

2. Gör en behovsanalys – det ger dig facit
För att du ska kunna bygga det förtroende som vi pratar om i råd 1 måste du skapa dig en uppfattning om kundens behov. Hur ser kundens bransch ut? Hur har kunden gjort tidigare? Vad gör konkurrenterna? Omvärldsanalysera.

Har du gjort det och du vet vad du kan erbjuda så sitter du med ”facit” och kan presentera förslag för kunden som matchar behoven. Och få till den bästa affären för såväl din kund som för det bolag du representerar.

Förslag på behovsanalys:

  • före din första kontakt med den potentiella kunden – googla person och företag
  • kolla status/omsättning på allabolag.se
  • googla kundens konkurrenter
  • ha förberedda paket/produkter med dig och presentera det bästa alternativet för kunden

3. Kroppsspråk – viktigt att tänka på
Att vårt icke-verbala språk, kroppsspråket, har viktig betydelse i vad vi faktiskt förmedlar är inget nyhet. Och att vi kan ha nytta av det visste du säkert också. Men i säljmötet? JA! Det ger resultat. Att spegla den andra personen i ett personligt möte kommer fungera. Rådet är att inte göra det direkt. Exempel; sitter ni båda tillbakalutade och kunden lutar sig framåt; gör likadant men avvakta cirka 30 sekunder. Det låter kanske konstigt, men prova. Vad kan gå fel?

4. Ödmjukt kunna ta ett nej och byta kunder med varandra
Även de bästa säljarna kommer få fler nej än ja. Så är det. Och du måste lära dig att kunna ta ett nej på rätt sätt. För du vet aldrig när ett nej kan bli ett ja. Ett tips där är om ni är fler säljare i ett team med olika kunder. Byt era nej-kunder, eller de som är tveksamma, med varandra. Då kan ett nej bli ett ja. För det handlar återigen om att skapa förtroende och bygga relationer. Din kollega kanske inte har lyckats skapa det förtroende hos kunden men det kanske du lyckas med. Personkemi!


Anna-Lena Backman Eriksson har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring från en rad olika branscher. Idag arbetar hon på Eskilstuna-Kuriren som projektledare för näringslivsmagasinet Affärsliv och som mediesäljare.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

USA-experterna: Svaga kandidater i den stundande maktkampen

Nyheter

Med bara veckor kvar till det amerikanska valet var intresset stort för fredagens lunchseminarium – det första av Handelskammarens USA-evenemang...

Bli trygg i svåra samtal

Nyheter

Att ha svåra samtal kan kännas tufft, men att hantera samtalen är ofta en del i din roll som ledare....

God kommunikation banar vägen för framtida kraftsamlingar

Nyheter

Transparens och god dialog var viktiga framgångsfaktorer när näringslivet och länsstyrelsen avslutade seminarieserien om Regional kraftsamling för effektivare tillståndsprocesser. Mötet,...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
Tahmaz Ghaffari och Frida Stranne intervjuas av Handelskammarens Rickard Widgren

USA-experterna: Svaga kandidater i den stundande maktkampen

Nyheter

Med bara veckor kvar till det amerikanska valet var intresset stort för fredagens lunchseminarium – det första av Handelskammarens USA-evenemang...

6 december, 2024

Klimatomställningen – vad behöver företagen?

Rapportsläpp: Så jobbar våra östsvenska företag med sitt hållbarhetsarbete - och det här behöver de...

Nyhet

Bli trygg i svåra samtal

Nyheter

Att ha svåra samtal kan kännas tufft, men att hantera samtalen är ofta en del i din roll som ledare....

Nyhet
Tahmaz Ghaffari och Frida Stranne intervjuas av Handelskammarens Rickard Widgren

USA-experterna: Svaga kandidater i den stundande maktkampen

Nyheter

Med bara veckor kvar till det amerikanska valet var intresset stort för fredagens lunchseminarium – det första av Handelskammarens USA-evenemang...

Nyhet

Bli trygg i svåra samtal

Nyheter

Att ha svåra samtal kan kännas tufft, men att hantera samtalen är ofta en del i din roll som ledare....

Nyhet
tf landshövding Ann Holmlid

God kommunikation banar vägen för framtida kraftsamlingar

Nyheter

Transparens och god dialog var viktiga framgångsfaktorer när näringslivet och länsstyrelsen avslutade seminarieserien om Regional kraftsamling för effektivare tillståndsprocesser. Mötet,...