Östsvenska Handelskammaren

4 råd för effektivare sälj

Fotograf: Anders Nilsson

Du kanske vrider dig lite obekvämt i stolen när du hör ordet försäljning. Svårt, krångligt och läskigt är kanske ord som dyker upp i ditt huvud. Men behöver det vara det? Inte enligt Anna-Lena Backman Eriksson. Oavsett om du är egenföretagare, funderar på att starta eget företag, är ny i ett säljteam eller helt enkelt bara behöver några råd för att komma vidare med din försäljning kan Anna-Lenas råd hjälpa dig en bit på vägen.

1. Bygg upp en relation och skapa förtroende
Det är väldigt viktigt inom all försäljning att skapa förtroende. Förtroende skapar du genom att bygga en relation med dina potentiella kunder. Du kan börja bygga din relation med kunden genom att försöka hitta gemensamma intressen. Det är ett bra sätt. Men man ska alltid komma ihåg att förtroendet ska bygga på att den person du möter vet vad det är du vill och vad du kan erbjuda.

Förtroende skapar du genom att:

  • lyssna
  • förstå kundens behov (läs mer i råd 2)
  • vara expert på dina produkter och vad du kan erbjuda
  • vara påläst om kunden, kundens kund och branschen
  • kunna matcha dina erbjudanden med kundens behov
  • återkoppla snabbt
  • visa att kunden är viktig. Kan vara genom att svara snabbt på frågor eller skicka tackkort
  • visa verkliga case vid kundmötet

2. Gör en behovsanalys – det ger dig facit
För att du ska kunna bygga det förtroende som vi pratar om i råd 1 måste du skapa dig en uppfattning om kundens behov. Hur ser kundens bransch ut? Hur har kunden gjort tidigare? Vad gör konkurrenterna? Omvärldsanalysera.

Har du gjort det och du vet vad du kan erbjuda så sitter du med ”facit” och kan presentera förslag för kunden som matchar behoven. Och få till den bästa affären för såväl din kund som för det bolag du representerar.

Förslag på behovsanalys:

  • före din första kontakt med den potentiella kunden – googla person och företag
  • kolla status/omsättning på allabolag.se
  • googla kundens konkurrenter
  • ha förberedda paket/produkter med dig och presentera det bästa alternativet för kunden

3. Kroppsspråk – viktigt att tänka på
Att vårt icke-verbala språk, kroppsspråket, har viktig betydelse i vad vi faktiskt förmedlar är inget nyhet. Och att vi kan ha nytta av det visste du säkert också. Men i säljmötet? JA! Det ger resultat. Att spegla den andra personen i ett personligt möte kommer fungera. Rådet är att inte göra det direkt. Exempel; sitter ni båda tillbakalutade och kunden lutar sig framåt; gör likadant men avvakta cirka 30 sekunder. Det låter kanske konstigt, men prova. Vad kan gå fel?

4. Ödmjukt kunna ta ett nej och byta kunder med varandra
Även de bästa säljarna kommer få fler nej än ja. Så är det. Och du måste lära dig att kunna ta ett nej på rätt sätt. För du vet aldrig när ett nej kan bli ett ja. Ett tips där är om ni är fler säljare i ett team med olika kunder. Byt era nej-kunder, eller de som är tveksamma, med varandra. Då kan ett nej bli ett ja. För det handlar återigen om att skapa förtroende och bygga relationer. Din kollega kanske inte har lyckats skapa det förtroende hos kunden men det kanske du lyckas med. Personkemi!


Anna-Lena Backman Eriksson har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring från en rad olika branscher. Idag arbetar hon på Eskilstuna-Kuriren som projektledare för näringslivsmagasinet Affärsliv och som mediesäljare.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Stor uppmärksamhet i media när 100-listan släppte rapport

Nyheter

I samband med 100-listans rapportsläpp valde merparten av de traditionella medierna i den östsvenska regionen att uppmärksamma arbetet med jämställda...

Sara Hillbom: så ser attraktiva företag ut i framtiden

Nyheter

Onsdagen den 26 oktober arrangerades Besöksnäringsdagen i Linköping - ett initiativ av Visit Linköping & Co och en av Handelskammarens...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

20 januari, 2023

Från förvirrande siffror till framgång

Seminariet kommer att täcka grunderna i hur man praktiskt kan jobba datadrivet, och visa vägkartan...

24 januari, 2023

Nätverksträff med Shipping-nätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

8 februari, 2023

Strategisk tullhantering

Välkommen till en heldagsutbildning där du lär dig grunderna för en snabb och kostnadseffektiv tullhantering...

Nyhet
Gruppbild på kursdeltagare under en av styrelseutbildningarna hos Östsvenska Handelskammaren 2022

Kursdeltagarna: så bra var årets styrelseutbildningar

Styrelseutbildning

Totalt har sju styrelseutbildningar genomförts på tre olika orter under det gångna året. Men vad tyckte kursdeltagarna egentligen om utbildningen?...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...