Östsvenska Handelskammaren

4 råd för en bättre bild

En bild säger mer än tusen ord, sägs det. Men vilka är de där tusen orden som bilden berättar? Och är det de ord du vill att den ska berätta? Den här texten kommer hjälpa dig att förstå varför du tar en bild, hur du förmedlar ditt budskap med hjälp av foto och tekniker som kommer göra dig till en bättre fotograf. Christian Ekstrand delar här med sig av sina bästa råd.

1. Fokusera inte på att ta en bra bild – fokusera på ditt budskap
När du skriver en text – eller gör en annons – gör du det oftast i syfte att förmedla något. Du skriver inte och publicerar en text utan att ha som huvudsakligt mål att nå ut med ditt budskap. Detsamma gäller när du tar en bild. Den ska berätta något. Så se till att bilden säger det ni vill ha sagt och förmedlar ert budskap. För samtidigt som bilden visar något, så berättar den också något om dig eller er som organisation. Innan du försöker ta en snygg bild måste du veta varför du ska ta bilden och vad den ska förmedla. Ska den sälja? Ska den visa en skön känsla? Bygga arbetsgivarvarumärket? Spegla mångfald eller jämställdhet? Kunskap eller humor?

Alla kan lära sig tekniken och konsten att ta en bra bild (speciellt efter att du har läst den här texten). Du har lyckats när bilden förmedlar det du vill ha sagt.


2.
Titta på bilder och hitta din stil
Aldrig tidigare har vi omgivits av så många bilder som vi gör idag. Sedan Instagrams intågande i våra liv har egentligen hela synen på kommunikation förändrats. Bilderna har inte bara blivit fler – de har också blivit viktigare. Allt fler kommunikatörer, reklambyråer och marknadschefer lägger ner mer energi på bilder idag än tidigare. Den här trenden gäller inte bara sociala medier, den gäller även i tidningar, på webben och på stan. Ja, i samhället överlag.

Svara på frågan: Vilka bilder gillar du? Du kanske redan nu vet om några bilder du tycker bättre om än andra. Om inte: Googla eller sök på Instagram. Plocka ut några av dem, fem-sex stycken. Börja analysera dem. Varför gillar du dem? Vad är det som du tycker om i bilden? Är det enkelheten? Att ljuset kommer från ett visst håll? Detaljerna? En spännande vinkel? Miljön? Hur man lekt med kontrasten? Eller något helt annat? Ta sedan fram din kamera (eller telefon) och prova att härma dessa bilder, med valfritt motiv.

Det kan ta lite tid innan du känner att du lyckas. Men låt det göra det. När du känner att det sitter: prova att ta bilder på samma sätt med de budskap som du vill förmedla. Fundera ut lämpliga motiv, miljöer och människor, och börja fota.

När du är nöjd är det dags att hitta din unika stil och ditt tillvägagångssätt. Det är dags att börja experimentera. Börja med små justeringar. Det kan handla om att vinkla kameran. Vrida på dig lite. Eller att skala av bilden och jobba med tomma ytor. Testa också att närma dig motivet och visa bara en del av det du tänkt visa och låt betraktaren pussla ihop det som inte syns på bilden.

När du har hittat ditt sätt att ta bilder, så håll dig till det. Att bygga kontinuitet i ditt flöde och bildspråk bygger ditt varumärke. Det gäller för såväl bilder till annonser på webben, som i ditt Instagramflöde.

Ett tips för ditt Instagramflöde är att skapa ett eget filter. Välj ett filter du tycker om och redigera det. På så vis blir ditt bildspråk helt unikt.


3.
När du fotar människor
Ögonen berättar allt. De avslöjar om du är glad, arg eller ledsen. Och det är ögonen du ska fokusera på när du ska ta en porträttbild. Vad vill du att personen ska förmedla? Vad ska bilden förmedla? Tänk på budskapet.

När du fotar porträtt kan det vara effektfullt att stå nära motivet. Ta många bilder! Det går många dåliga bilder på en bra. Använd dig gärna av en lugn bakgrund. Det är personen som ska lyftas fram och stå i fokus. (Om du vill kan du använda en helt vit bakgrund och lägga in önskad bakgrund efteråt.)

Testa också att byta miljö. Är porträttfotograferingen ute? Vänd dig om. Där kan finnas en ännu bättre bakgrund som skapar en ännu vassare bild. Är det en gruppbild? Byt plats på människorna.

Tänk också på ljuset. Är du inne? Använd fönster som ljus. Helst norrfönster. Då har du nästan alltid samma ljus, vilket kommer göra att om du tar porträttbilder vid olika tillfällen kommer de se ungefär likadana ut. Då kan du som fotograf stå med ryggen mot fönstret och personen framför dig, längre in i rummet. Ett annat klassiskt fotoljus är Rembrandtljuset. Det innebär att ljuset kommer från sidan och belyser halva ansiktet. Du får till det ljuset genom att placera personen med sin ena axel en kort bit från väggen bredvid ett fönster. Se bild nedan.

En annan viktig sak när du fotar porträtt är stämningen. Många tycker att det är jobbigt att bli fotade. Oavsett om ni känner varandra eller inte så arbeta för att skapa en skön stämning mellan er. Det är viktigt att den som avbildas har förtroende för dig. Underskatta inte det.


4.
Några riktigt bra tips att tänka på

Placering av motivet. Testa att placera det du ska fota till ena sidan – inte i mitten av bilden.

Ta vara på ljuset. Ljuset är allt när du fotar. Tar du naturbilder är gryning och skymning bäst. Då får du ofta härligt långa skuggor som skapar en tredimensionell känsla.

Redigera mera. Genom att redigera bilder kan du skapa den känsla du vill uppnå. Alltför många är för dåliga på det. Du kan redigera snabbt och enkelt i din telefon. Är ni fler från företaget som fotar så se till att ni redigerar på samma sätt för att behålla samma bildspråk.

Du klarar dig ganska långt med en telefon. Det mesta du kommer fota är för sociala medier eller webben. Då klarar du dig ofta med en telefon. De är så pass bra idag. Är det bilder för en kampanj eller för annonser, gör du rätt i att anlita en professionell fotograf.

Stå nära motivet. Såväl vid porträtt som när du ska avbilda andra motiv. Det blir en annan effekt när du står nära.

Strunta i blixt. Det är för svårt att fota med blixt. Vill du ändå testa, så använd den gärna i riktigt starkt solljus med solen i ryggen på den du porträtterar. Då hjälper blixten till att lätta upp skuggan på ansiktet.

Köp en reflexskärm. Om det är något du ska köpa utöver telefonen eller kameran, så är det en reflexskärm. Gärna en som har en silvrig och en vit sida som du kan klä av. När den är ”naken” används den som en diffusionsduk. Du vinner på det genom att du kan fota i starkt solljus med diffusionsduken mellan solen och personen. Med silversidan kan du studsa ljuset inomhus, till exempel för att skapa ett roligare ljus.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...