Östsvenska Handelskammaren

4 råd för en roligare arbetsplats

Det borde vara så enkelt. Och självklart. Att ha kul på jobbet. Du tillbringar ju ändå en tredjedel av din tid där. Men går det att ha kul samtidigt som du ska leverera, producera, gå på möten och hålla deadlines? Ja, genom att skapa roligare arbetsplatser. Och det är inte svårt. Det handlar om enkla saker. Som är gratis. Och som kommer leda till starkare varumärke, gladare medarbetare, fler och kreativare idéer samt bättre lönsamhet.

Cathrine Tibbling, erfaren och väl anlitad föreläsare, ger här sina bästa råd för att lyckas.

1. Sätt attityd och inställning på arbetsbeskrivningen
Du kan i princip lära vem som helst vad som helst. Men att lära ut attityd och inställning hos dina medarbetare är svårare. Den har du med dig från din uppväxt. Och inställning och attityd är allt. Det påverkar varumärket utåt, ökar energin i företaget och lönsamheten.

Så likt du har med erfarenhet och kompetens på arbetsbeskrivningen, ha med de mjuka värdena. Det handlar om att få med sig rätt personer ombord på ”båten”. Personer som delar företagets värderingar, har rätt attityd och inställning. För det märks hos våra kunder när vi tycker det är kul att gå till jobbet.

2. Stressvaccinera arbetsplatsen
Du jobbar hårt varje dag. För att prestera, leverera och hålla deadlines. Men kom ihåg att skratta. Jobba hårt för att skratta varje dag. Det finns stora fysiologiska effekter med att skratta. Dessutom skapar det en tillåtande atmosfär på företaget. Det är rena vaccinationen mot stress.    

Många av oss behöver inte lägga fokus på att prestera mer på jobbet. Vi behöver lägga fokus på det som gör att vi är i balans och mår bra. Och har kul. På en arbetsplats är det allas ansvar att bidra till god stämning. Men som arbetsgivare, ledare eller chef kan du skapa en policy och atmosfär att det är okej, och till och med bra, att skratta. Se till att skapa trevliga och roliga situationer på jobbet. Prata inte jobb på fikarasten, fira alla anställda, gör aktiviteter utanför jobbet ihop. Det kommer leda till att vi kan hantera stress bättre och bli mer kreativa. Och det kommer leda till fler kunder.

3. Skapa meningsfulla insatser
Som människor vill vi bidra. Till familjen. Till jobbet. Men också till något större. Lyckoforskningen visar att vi mår bättre när vi bidrar till någon annans lycka. Och det räcker med något litet. Det handlar om att hjälpa en kollega med en arbetsuppgift. Eller plocka ur diskmaskinen. Det handlar också om att engagera sig ideellt i idrott, kyrkan eller välgörenhet.

Som arbetsgivare kan du låta dina anställda att någon dag per år få engagera sig i något välgörande ändamål. På betald arbetstid. Du kommer vinna mycket på det. Dina medarbetare blir lyckligare för att de hjälper andra. Du bygger ditt företags arbetsgivarvarumärke. Och du skapar en stolthet i företaget.

4. Ta paus och ta in naturen
Ta en promenad på rasten. Hitta närmaste lekpark och åk rutschkana. Spela pingis. Det handlar om att låta sig ta tiden att ta en paus. Det kommer gynna humöret, kreativiteten och din arbetskapacitet.

För varje år som går ökar kontorstiden och tiden i skog och natur, bland våra rötter, minskar. Men forskning visar att våra hjärnor blir gladare av naturen. Om du inte har möjlighet att gå ut i naturen på dina raster. Ta med dig naturen in. Istället för vitt ljus, med ljusa väggar och inga krukväxter så skapa en känsla av att vara ute. Ta med dig ett par pelargoner, någon sten och skapa en mysig naturkänsla på ditt kontor.       

 

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Stor uppmärksamhet i media när 100-listan släppte rapport

Nyheter

I samband med 100-listans rapportsläpp valde merparten av de traditionella medierna i den östsvenska regionen att uppmärksamma arbetet med jämställda...

Sara Hillbom: så ser attraktiva företag ut i framtiden

Nyheter

Onsdagen den 26 oktober arrangerades Besöksnäringsdagen i Linköping - ett initiativ av Visit Linköping & Co och en av Handelskammarens...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

20 januari, 2023

Från förvirrande siffror till framgång

Seminariet kommer att täcka grunderna i hur man praktiskt kan jobba datadrivet, och visa vägkartan...

24 januari, 2023

Nätverksträff med Shipping-nätverket

Välkommen till Handelskammarens nätverk för dig som arbetar med internationell handel!

8 februari, 2023

Strategisk tullhantering

Välkommen till en heldagsutbildning där du lär dig grunderna för en snabb och kostnadseffektiv tullhantering...

Nyhet
Gruppbild på kursdeltagare under en av styrelseutbildningarna hos Östsvenska Handelskammaren 2022

Kursdeltagarna: så bra var årets styrelseutbildningar

Styrelseutbildning

Totalt har sju styrelseutbildningar genomförts på tre olika orter under det gångna året. Men vad tyckte kursdeltagarna egentligen om utbildningen?...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...