Hon fick sitt första VD-jobb redan som 32-åring. 2016 blev hon utsedd till framtidens kvinnliga ledare av chefsorganisationen Ledarna. Karriären har gått i raketfart för Anna Brynås och idag är hon VD för Econova Recycling AB. Om det är någon som vet vad det innebär att leda en organisation nu och in i framtiden samt att få sina medarbetare engagerade så är det hon. Och här ger hon sina bästa råd.
1. Våga fatta beslut – att inte fatta beslut är att fatta fel beslut
Det finns bra beslut. Och dåliga. Det svåra med besluten är att man inte vet förrän efteråt om de just var bra eller dåliga. Men det viktiga är att de fattas. Att du som ledare vågar fatta beslut och stå för dem. Ingen mår bra av att stå kvar på samma ställe och leva i osäkerhet. Rädslan att fatta fel beslut vinner ofta över känslan vad vinsterna blir med rätt beslut. Försök tänk bortom rädslan och våga gå framåt. Om det blir fel var prestigelös och erkänn att du hade fel – du måste våga misslyckas för lyckas. Det visar att du bara är människa. Men en handlingskraftig sådan.
2. Vilka är dina värderingar? Lär känna dig själv på djupet
Innan du kan leda andra måste du kunna leda dig själv. Du har hört det förut. Men det tål att upprepas. Reflektera över dig själv; Vem är jag? Varför reagerar jag såhär? Varför gör jag såhär? Vilka är mina värderingar? Varför värnar jag om dem? Genom att veta vem du är och hur du fungerar kan du välja hur du leder och bemöter andra.
Om du bara gör utan att reflektera över ditt beteende kommer du aldrig kunna leda och skapa en förändring eller en förbättring. Att reflektera över sig själv är inte lätt. Och tar tid. Men genom att lyssna till sig själv kommer du förstå ditt beteende, dina värderingar, få enklare att prioritera och fatta rätt beslut.
När du kommit fram till vilka dina värderingar är, är det enklare att fatta beslut och du kan ställa de avgörande frågorna till dig själv. Stämmer den nya ”idén” överens med mina värderingar? Med företagets värderingar? Uppnår jag mina mål med detta? Uppnår vi företagets mål? Det leder till att du kan stå rakryggad bakom dina beslut och varför du tog dem. För att du är en person som aldrig kompromissar med dina grundläggande värderingar.
När strategier presenteras, möten avlöser varandra och du planerar framtiden är det lätt förlora verkligheten och glömma bort ”här och nu”. Där är meditation ett verktyg. Meditation gör att du fokuserar på nuet och kan kontrollera dina tankar. Det hjälper dig i vardagen genom att minska stressen, bli mer kreativ och distrahera tankar.
Genom att reflektera och meditera skapar du dig dagliga superkrafter och en bra relation – en relation med dig själv, dina beteenden och dina tankar.
3. Lev som du lär
Chef är en titel med respekt. Som ledare behöver du också ha respekt. Den kan du skapa på många olika sätt. Du gör det bland annat genom att fatta beslut, lyssna på andra, våga ta tag i jobbiga situationer och leva som du lär.
Om du är trygg i dig själv och i dina värderingar har du enklare att leva som du lär. Kanske lättare sagt än gjort. Men så viktigt. Du som ledare behöver leva efter det du predikar. Det går inte att säga till dina medarbetare att de ska agera på ett sätt som du själv inte gör. Är du dessutom tydlig med att tala om detta blir du en förebild för andra. Det handlar om att jobba top down. Annars får du inte med dig dina medarbetare. Men alltid; visa dig mänsklig. Ingen vill ha en ledare som är ofelbar. Visa dina styrkor och svagheter och var en bra människa. Att vara en bra människa handlar i mångt och mycket om att vara en bra ledare.
4. Du behöver inte vara bäst på allt – du har också svagheter
Som ledare ska du leda. Det betyder också att du inte behöver vara bäst på allt. En bra ledare förstår och är medveten om sina styrkor och sina svagheter (för du har ju lärt känna dig själv på djupet). Där du behöver bli starkare – ta hjälp och komplettera med personer som är bra på dina svagheter. Som ledare har du rätt att delegera – gör det.
Tidigare råd finns här.