Östsvenska Handelskammaren

Paret bakom statistiken: Jag träffade Hanna och Henrik som satte livskvaliteten främst

Det började med min krönika i Handelskammarens nyhetsbrev. Jag skrev apropå nyheten att allt fler barnfamiljer lämnar Stockholm för att söka sig till platser som erbjuder bättre boende och livskvalitet. Poängen med krönikan var att här finns världens möjlighet: vi ska förstås locka familjerna till East Sweden-regionen!

Inte långt efter att nyhetsbrevet nått medlemmarnas inkorgar, får jag ett mejl från Hanna Senestad. Hon har läst min krönika och skrev att hon och hennes familj för ett år sedan gjort precis den resa jag beskriver – lämnat Stockholm för vår region. Om jag vill får jag gärna kontakta familjen för att prata mer om deras upplevelse. 

Det dröjer ganska exakt sju minuter så får jag ytterligare ett mejl. Det kommer från Henrik Senestad – Hannas man – med samma generösa erbjudande. Ett gott skratt och ytterligare ett mejl senare har vi bokat en träff. Hanna och Henrik har agerat utan att prata med varandra först, båda uppenbart villiga att få berätta sin historia och på så vis marknadsföra regionen. 

Flytta hem familjen

Vi tar det från början. Både Hanna och Henrik är uppvuxna i regionen, Hanna utanför Motala och Henrik i Söderköping. Sedan lockade huvudstaden. Men de träffades faktiskt på Storan i Linköping, när de båda turligt nog var på hembesök över påsken. Så småningom fick de dottern Astrid, och när andra dottern Hedvig var på väg bestämde de sig för att flytta. Sammanlagt hade Henrik då bott tretton år i Stockholm, Hanna i tio. 

– Vi är från ”landet” båda två, ingen av oss hade egentligen planer på att bilda familj i Stockholm. Men jobbet och
livet rullade på bra och det var först med andra barnet som vi kände att det var dags, berättar Hanna. 

– Ska man pendla i Stockholmsområdet kan man lika gärna flytta någon annanstans. Det tar sådan tid i rusningstrafiken, fyller Henrik i. 

Husletandet sträckte sig över hela regionen, men Norrköpingområdet lockade extra med närheten till Stockholm där Henrik alltjämt hade sitt jobb och många vänner fanns kvar. Hanna, som arbetat i banksektorn, fick en ny tjänst som företagsrådgivare på Danske Bank i Norrköping. Henrik arbetar som försäkringsekonom på Gofido, ett två år gammalt företag med affärsidén att förändra försäkringsbranschen genom en ny typ av hemförsäkringar med större valmöjligheter. Han pendlar några dagar i veckan till huvudstaden. Med 1,5 timme dörr till dörr innebär det samma pendlingstid som om familjen bott i en Stockholmsförort. 

Närheten till det mesta

Hanna hade också kunnat pendla, men de upplever en trygghet i att en förälder finns nära barnen. Dessutom finns flera fördelar med arbete på hemorten.

– Det var viktigt för mig att få en inblick i och vara en del av det lokala näringslivet. Nu har jag arbetskamrater som jag kan träffa utanför jobbet, och lär känna vår nya hemstad bättre. Istället för att kryssa mellan betongsuggor, promenerar vi till förskolan genom trädalléer. Det är lyxigt, tycker Hanna.

Båda hyllar de trafiksituationen i regionen, som är så mycket bättre än i Stockholm. Här tar det inte en halv lördag att åka till byggvaruhuset, butiker finns nära samtidigt som naturen också lockar runt hörnet. Marmorbruket och Ågelsjön är nyfunna smultronställen för familjen Senestad. 

– Nu är det nästan en chock att vara i Stockholm. Boendemöjligheterna är så mycket bättre här, säger de i munnen på varandra och fortsätter: Här finns access till nystartade, spännande företag liksom stora, välkända arbetsgivare. Och det är lättare att ha en relation till branschkolleger och bygga upp ett nätverk. 

– Här är allt närmare, lättare och enkelt att ”stöta på” människor. 

Fira framgångar och var stolt

Saknar de inget från Stockholm då? Frånsett vänner, är det enkla svaret nej. Hanna och Henrik lyfter styrkan i att ha två starka städer i samma region, som tillsammans erbjuder ett dynamiskt arbetsliv, rikt kultur- och idrottsliv och vackra boendemiljöer. Närheten till Stockholm ser de som en enorm fördel, som med Ostlänken kommer att bli ännu bättre. 

– Det är verkligen läge att marknadsföra regionen i Stockholm, menar Henrik, som tycker att erkända storheter som exempelvis Ideal of Sweden borde lyftas mer utanför regionen. Sätt upp en skylt vid E4:an att här finns inte bara statliga verk, utan intressanta företag som skapar arbetstillfällen och välfärd. Sådant borde firas lika mycket som att IFK Norrköping tar SM-guld. 

Fira framgångar och vara lite kaxig är något som regionen bör bli bättre på, enligt hemvändarna från Stockholm. Nu i och med pandemin kommer arbetsgivare bli än mer accepterande för distansarbete, vilket är en fördel också när företag vill rekrytera – upptagningsområdet blir mycket större. Inom regionen behövs mer stolthet och bättre sammanhållning. 

– Stora bolag bör kunna ta mer ansvar för det – vi måste visa upp vad vi har här. Stadium är ett bra exempel på ett företag som gjort mycket bra och som människor nu verkligen förknippar med vår region. Våga vara visionärer! avslutar familjen Senestad.

Marknadsför ni själva regionen när ni träffar vännerna i Stockholm?

– O, ja. Och vi ska passa på att visa dem runt när det blir lämpligt att ses igen!

Bättre reklam än så går knappast att få. 

/ Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef

HÄR läser du den tidigare krönikan Maria refererar till.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

”Ett medlemskap vi inte kan vara utan”

Great Group har varit medlemmar i Östsvenska Handelskammaren sedan tre år tillbaka. De har knutit många nya kontakter tack vare...

4 råd för en lyckad marknadsundersökning

Jonn Ohlin på Nordic Survey ger sina bästa råd.

Senaste nytt kring Sveriges roligaste infrastrukturprojekt

- Ostlänken är inte bara Sveriges största infrastrukturprojekt, det är också Sveriges roligaste projekt, sa Alexander Santos, programchef för Ostlänken...