Östsvenska Handelskammaren

Ny uppdaterad kostnadsanalys för höghastighetsjärnvägen

Det har hänt mycket i projekt Ostlänken den senaste tiden. Trafikverket har presenterat en uppdaterad kostnadsanalys för höghastighetsjärnväg och en utredning på befintliga stambanor. De senaste veckorna har också Sverigeförhandlingen gjort en överenskommelse med berörda kommuner längs Ostlänkens sträckning – vilket visar på ytterligare steg mot att Ostlänken blir verklighet.

Planerna för nya stationer och stadsdelar fortskrider i de olika kommunerna längs sträckningen. Ostlänken mellan Södertälje och Linköping är fortsatt tänkt som en del av höghastighetsbanan, men står samtidigt på egna ben då det ingår i den nationella planen och medel redan finns avsatta för projektet.

Gällande Ostlänken ligger kostnaderna fortsatt fast på 55 mdkr. Den uppdaterade kostnadsanalysen för hela höghastighetsjärnvägen uppgår till 230 mdkr +/- 30 miljarder. I de nya beräkningarna har hänsyn tagits till den sträckningen och de stationsorter som Sverigeförhandlingen presenterade i februari 2016. Trafikverket har vidare analyserat en rad kostnadsdrivande faktorer och identifierat ett antal nya tekniska lösningar såsom masshantering, tunnlar, broar, viadukter och bullerskyddsåtgärder. När det gäller de Södra och Västra stambanorna har Trafikverket två alternativ av uppgradering. Beräkningarna visar att kostnaderna för uppgradering till max 200 km/h uppgår till 90 mdkr +/- 15 mdkr och för uppgradering till max 250 km/h uppgår kostnaderna till 130 mdkr +/-  20 mdkr.

En second opinion för höghastighetsbanorna har genomförts av en extern part på uppdrag av Sverigeförhandlingen och beräkningen bekräftar de tidigare kalkyler som Trafikverket presenterade i december 2015 med då rådande förutsättningar.

De nu presenterade kostnadsbedömningarna som genomförts av Trafikverket för  höghastighetsjärnväg kommer att kompletteras med s.k. nyttoanalyser. Under denna månad presenteras den första samhällsekonomiska kalkylen vilken då inte kommer att inkludera samtliga nyttor. Under augusti tillkommer känslighetsanalyser för förseningar/robusthet, överflyttning från flyg samt utlandsresande. Till hösten presenteras en samlad effektbedömning (SEB) där samtliga nyttor är inkluderade.

[ansvarig medarbetare=”Sofia Wallberg”]

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...