Vad har Medelhavsmuseet i Stockholm, British Museum i London, Biblioteket i Alexandria, The Field Museum i Chicago och Singapore Science Center gemensamt? Jo, de använder sig av visualiseringsteknik från det Norrköpingsbaserade företaget Interspectral.
Företaget Interspectral med Thomas Rydell i spetsen bildades för ett år sedan med fokus på att utveckla nya marknader och möjligheter för 3D-digitalisering och visualisering.
– Hittills har ju 3D-digitalisering till stor del handlat om att fånga in ett objekts yta, nästa steg är att även fånga in insidan. Det öppnar stora möjligheter för industrin. Det finns hur många tillämpningar som helst, säger Thomas Rydell.
För den som följt utvecklingen vet att 3D-digitaliseringen gjort succé på museum, både för besökare och pedagoger. Utan att behöva röra de dyrbara och oersättliga museiföremålen har man röntgat och kunnat återskapa föremålen, både visuellt och med verklig form och färg Bland annat en mumies väl gömda smycke.
– Vi röntgade mumien i 3D, tog ut de bilder som visade smycket, förde över dem till en 3D-printer och skrev ut. Nu har museerna exakta kopior av smycket att visa upp och sälja till besökare.
Thomas Rydell tycker att tekniken bara är ett steg, lika viktigt är att förenkla gränssnitten så långt att barn klarar av den.
– Vi tog något som var förbehållet forskare och radiologer på stora sjukhus – tolkning av datortomografibilder och satte ihop dem till en helhet som är så enkel att en sjuåring kan använda den, säger Thomas Rydell.
Enligt Thomas Rydell är användarupplevelse och god design underskattade som konkurrensmedel.
– Den allt snabbare utvecklingen på konsumentsidan med smarta, väldesignade och allt mer kraftfulla appar, ställer helt plötsligt nya krav på professionella IT-verktyg, nu räcker det inte med att bara ha en bra teknisk specifikation, det skall vara enkelt, kul och snyggt också.