Östsvenska Handelskammaren

East Sweden vill bidra till Sveriges ökade lyskraft!

Indelningskommittén har ritat en karta över Sveriges nya regioner, denna skär itu ett av Sveriges mest spännande tillväxtstråk –från Stockholm till Östergötland. Näringslivet i den östsvenska regionen vill uppmana politiker och beslutsfattare att tänka om och sätta funktion framför administrativ gräns.

Sverige har ett primärt tillväxtcentrum med potential till internationell lyskraft – den utvidgade Stockholmsregionen. Tillväxtstråket söderut från Stockholm, genom östra Sörmland och Östergötland, är ett pärlband av växande, välmående städer. Stråket vi kallar East Sweden attraherar angränsande kommuner. Med Ostlänken på plats ökar potentialen, även söderut. I Sörmland finns två funktionella centra, där västra och östra delen drar åt olika håll. Näringslivet i östra Sörmland vinner föga på att tillhöra en storregion som sträcker sig mot Dalarna och Gävle. Näringslivet i Östergötland vill inte se en region mellan sig och Stockholm.

I förslaget delas East Sweden på mitten. Östsvenska Handelskammaren, med 850 medlemsföretag omfattande 45 000 anställda, anser att nya regioner måste utgå ifrån funktionella stråk – sammanhängande geografier där människor, företag och investerare naturligt rör sig och samverkar. Kommuner, inte län, bör användas som byggklossar. Vi saknar tillväxtfokus i indelningsprocessen och vilja eller förmåga att tänka nytt när fyrahundra år gamla gränser ritas om. Kommunerna i östra Sörmland bör tillåtas ingå i samma region som Norrköping och Linköping, och övriga Sörmland bör ingå i region med Västerås och Uppsala.

Vi är övertygade om att besluten i regionfrågan bör ha som utgångspunkt att ge näringslivet bästa möjliga förutsättningar att driva och utveckla verksamheter och attrahera talanger. Det är avgörande att politiken redan nu prioriterar ett tätt samarbete över region- och kommungränser så att utbyten och flöden kan utvecklas och skapas. Mälardalsrådets beslut om ett storregionalt pendlarkort är ett gott exempel, men mycket mer av den varan behövs.

Regionprocessen har kommit långt. Ställda inför detta faktum efterfrågar vi, om inte gränser utifrån funktion, så åtminstone en riktigt vass plan för hur de offentliga ska säkerställa att rörelserna över regiongränserna för jobb, utbildning och fritid blir sömlösa – så att tillväxten värnas!

Erik Zetterlund,
Ordförande Östsvenska Handelskammaren

Johanna Palmér,
Vd Östsvenska Handelskammaren

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...