Östsvenska Handelskammaren

”Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt!”

Fleximark AB i Nyköping har mer än 35 års erfarenhet av att utveckla och tillverka märksystem för  kabel, ledare och komponenter.

Idag säljer man till hela världen och deras produkter finns i bland annat operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia, Emporia, Karolinska universitetssjukhuset, på broar och järnväg.

Företaget startade 1978 i Lund då man såg ett behov av att märka kablar vid olika byggprojekt, idag är företaget etablerat med huvudkontor och produktion i Nyköping.

Grunden i företaget och konceptet bygger på, likväl nu som när företaget startade, kvalitativ kabelmärkning, säger Claes Johansson, platschef på Fleximark AB. I de flesta byggprojekt krävs märkning av olika slag och det är där vi hjälper till fortsätter Claes.

Företaget ligger vackert beläget i närheten av Nyköpings hamn med utsikt över vattnet och idag arbetar 15 anställda i i produktion och på kontoret.

Vi tillhör en stor koncern men vi är ändå ett litet företag. Vid arbetstoppar stödjer vi varandras funktioner, som en kvalitetssäkring för att vi alltid ska kunna leverera.

Fleximark tillhör sedan 20 år tillbaka den tyska koncernen Lapp Group, som är en av världens ledande leverantörer av kabel och kabeltillbehör.

Lapp Group är ett familjeägt företag med 100 internationella bolag och 40 säljkontor med över 3000 anställda över hela världen.

Fleximark omsatte 2015 27 miljoner kronor där 44% av försäljningen sker på den svenska marknaden. Resten går på export.

Gällande vår export så säljer vi nästan uteslutande till olika ”lappbolag” (bolag inom Lapp Group) i olika länder som i sin tur säljer vidare till slutkund.

Fleximarks produkter finns bland annat i operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia och Emporia.

– Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt, avslutar Claes.


fleximark_logo_4c

 

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...