Östsvenska Handelskammaren

”Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt”

Fleximark AB i Nyköping har mer än 35 års erfarenhet av att utveckla och tillverka märksystem för  kabel, ledare och komponenter.

Idag säljer man till hela världen och deras produkter finns i bland annat operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia, Emporia, Karolinska universitetssjukhuset, på broar och järnväg.

Företaget startade 1978 i Lund då man såg ett behov av att märka kablar vid olika byggprojekt, idag är företaget etablerat med huvudkontor och produktion i Nyköping.

Grunden i företaget och konceptet bygger på, likväl nu som när företaget startade, kvalitativ kabelmärkning, säger Claes Johansson, platschef på Fleximark AB. I de flesta byggprojekt krävs märkning av olika slag och det är där vi hjälper till fortsätter Claes.

Företaget ligger vackert beläget i närheten av Nyköpings hamn med utsikt över vattnet och idag arbetar 15 anställda i i produktion och på kontoret.

Vi tillhör en stor koncern men vi är ändå ett litet företag. Vid arbetstoppar stödjer vi varandras funktioner, som en kvalitetssäkring för att vi alltid ska kunna leverera.

Fleximark tillhör sedan 20 år tillbaka den tyska koncernen Lapp Group, som är en av världens ledande leverantörer av kabel och kabeltillbehör.

Lapp Group är ett familjeägt företag med 100 internationella bolag och 40 säljkontor med över 3000 anställda över hela världen.

Fleximark omsatte 2015 27 miljoner kronor där 44% av försäljningen sker på den svenska marknaden. Resten går på export.

Gällande vår export så säljer vi nästan uteslutande till olika ”lappbolag” (bolag inom Lapp Group) i olika länder som i sin tur säljer vidare till slutkund.

Fleximarks produkter finns bland annat i operahuset i Oslo, Mall of Scandinavia och Emporia.

– Våra produkter syns oftast inte men finns lite överallt, avslutar Claes.

fleximark_logo_4c

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...