Med anledning av SVT Nyheter Östs nyhetsinslag kommer här ett förtydligande.
Inslaget kan lätt uppfattas som att första spadtaget för Ostlänken och Kardonbanan skjuts på framtiden. Detta är ett missförstånd. Efter att återigen ha kontrollerat uppgiften med Trafikverkets ansvariga i projektet har vi fått bekräftat att tidplanen ligger fast. Det vill säga att förfrågningsunderlag inför upphandling avseende Kardonbanan går ut i februari 2017, att anbud ska ha inkommit i april 2017 och att byggstart är beräknad till sensommaren 2017 (juli).
Vad gäller den övergripande frågan kring Ostlänken-projektets vara eller icke-vara hänvisar vi till riksdagens beslut från den 13 december 2016. Med bred majoritet antog riksdagen en infrastrukturproposition för åren 2018 till 2029. Beslutet innebär att Ostlänken kommer att byggas som en ny höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping. Det första spadtaget och byggstart av Ostlänken utgörs av byggandet av Kardonbanan i Norrköping. Byggstarten för planlagt område för länken är fortsatt planerad till 2019/2020. År 2021 förväntas arbete med broar, tunnlar och räls ha inletts längs hela Ostlänkens sträckning.
[osh-header title=”För mer information kontakta vår näringspolitiska chef Anna Lövheim”]
Anna Lövheim
0766-33 69 23
anna.lovheim@east.cci.se