’- Det stora just nu är helt klart socialt ansvarstagande, säger Niklas Birgetz vd på Sponsor- och Eventföreningen. Man ska inte vara rädd att också låta det bli lönsamt för företaget.
Han syftar på att företagen idag vill vara med och göra något gott för samhället och samtidigt bygga positivism kring sitt varumärke. Inte bara betala för en logga som får sitta på en sarg eller läktare.
Under torsdagen höll Östsvenska Handelskammaren i Norrköping och Linköping ett event kring jämställd sponsring i samarbete med Sponsrings- och Eventföreningen, SEFS.
Inbjudna talade om utvecklingen mot mer jämställd sponsring och det kom att handla mest om just sport, då idrottssponsring står för cirka 70 procent av all sponsring i Sverige.
Deltog gjorde föreningar och företag som ville diskutera kring ämnet ”Ska sponsring vara jämställd?”
Vi bad Isabelle Widmark som är ordförande för stiftelsen Fair Pay att ge tre tips till företag i vår region som önskar ta ett första steg mot jämställd sponsring.
– Ställ krav på klubben ni samarbetar med men framförallt hitta en samsyn kring värderingar och vad man vill uppnå i samhället. Det kan vara ett gemensamt mål – till exempel hur ni vill få fler tjejer att idrotta eller att få fler tjejer att hålla på längre med idrott.
– Bryt traditionella strukturer kring hur ert företag jobbar med sponsring. Exempelvis kanske en ny person, gärna en kvinna, ska börja ta ansvaret för med sponsringen hos företaget och komma med nytt perspektiv.
– Ta ett kliv utanför och titta objektivt på det ni gör. Är det dags att börja sponsra någon ny idrott som ni inte arbetat med förut och som passar era mål?
Dolphins klubbdirektör Lars Johansson agerade moderator för en kortare debatt och frågestund kring sponsring. I panelen deltog företrädare för Stadium, Länsförsäkringar och Lundbergs.
Bland de medverkande:
– Niklas Birgetz, Sponsor och eventföreningen, ”Facts and figuers”
– Marie Tomicic, VD för Olika Förlag och kommunikation, ”Jämställdhet och sponsring”
– Isabelle Widmark, Fairpay, ”Fairpay inom fotbollen?”
– Maria Hagström, klubbdirektör Linköpings FC
– Tommy Eklöf, ansvarig hållbarhet och samhällsengagemang, Länsförsäkringar Östgöta
– Anna Nestun, chef Marknadskommunikation, Tekniska Verken
– Petra Hammarstedt, VD, Qlean
[osh-header title=”Skrivet av”]
Ulrika Andåker
ulrika.andaker@east.cci.se