Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken viktig – för många och av många anledningar

Ostlänken börjar byggas i slutet av det här året i och med att man börjar bygga kardonbanan och flytta den nuvarande godsbangården i Norrköping – men vad kommer Ostlänken faktiskt betyda och hur kommer den att rita om framtidsbilden – det diskuterades under ett välbesökt seminarium i Almedalen.

– Vi behöver Ostlänken av många anledningar, dels för att vi har en kapacitetsbrist idag och vi är i behov att kunna öka kapaciteten och trafiken till och från den expansiva region som East Sweden är, sa Einar Schuch projektledare från Trafikverket.

Rapporter som tagits fram tidigare visar att Ostlänken kommer ge 25 000 årsarbeten och att det finns många affärsmöjligheter för regionens näringsliv.

– Det finns en kommersiell bärkraft i Ostlänkenprojektet, sa Catharina Håkansson Boman från Sverigeförhandlingen.

Men för att lyckas och för att regionen ska få den tillväxt man vill så var alla i panelen överens att det är av stor betydelse att man samarbetar.

– För att ta tillvara på tillväxtmöjligheterna med Ostlänken måste kommunerna satsa – nyttan uppstår inte med snabbare tåg, tillväxt kräver mer, sa Åsa Henninge från NAI Svefa.

Och Mats Johansson, ordförande Regionstyrelsen Region Östergötland, instämde.

– Vi är beredda för att bygga Ostlänken och att göra satsningen tillsammans för att stärka attraktionskraften i vår del av landet, sa Mats.

Ostlänkenprojektet kommer beröra många och påverka både samhälle och näringsliv under många år. Och för att inte bara är ett statligt eller kommunalt projekt var alla också rörande överens om.

– Det här är inte bara ett statligt eller kommunalt projekt. Näringslivet kommer ha en otroligt viktig roll på många sätt i Ostlänkenprojektet – vi gör detta tillsammans, sa Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Och Johanna Palmér, VD Östsvenska Handelskammaren, instämde.

– Ska vi bli den attraktiva region vi vill krävs att vi jobbar tillsammans och har en gemensam vision, sa Johanna, och påvisade att tillväxtstråket från Stockholm längs med Ostlänken söderut är ett av Sveriges mest spännande tillväxtstråk.

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

8 maj, 2024

EU:s betydelse för östsvenska företag – frukostträff med Jörgen Warborn (M)

Välkommen till ett frukostmöte med Europaparlamentariker Jörgen Warborn (M), ledamot i utskottet för internationell handel,...

EU event 2

21 maj, 2024

Nätverksträff med Bright East: Sommarmingel ombord på M/S Kind

Årets sommarmingel med Bright East sker ombord på passagerarbåten M/S Kind där vi sätter kurs...

Sommarmingel MS Kind webb 1920x1080px 1

27 maj, 2024

EU och AI – hur reglerar vi framtiden?

Välkommen till ett samtal med Arba Kokalari (M) och Joanna Sjölander (M), kandidater till Europaparlamentet,...

EU event 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...