Östsvenska Handelskammaren

Ostlänken viktig – för många och av många anledningar

Ostlänken börjar byggas i slutet av det här året i och med att man börjar bygga kardonbanan och flytta den nuvarande godsbangården i Norrköping – men vad kommer Ostlänken faktiskt betyda och hur kommer den att rita om framtidsbilden – det diskuterades under ett välbesökt seminarium i Almedalen.

– Vi behöver Ostlänken av många anledningar, dels för att vi har en kapacitetsbrist idag och vi är i behov att kunna öka kapaciteten och trafiken till och från den expansiva region som East Sweden är, sa Einar Schuch projektledare från Trafikverket.

Rapporter som tagits fram tidigare visar att Ostlänken kommer ge 25 000 årsarbeten och att det finns många affärsmöjligheter för regionens näringsliv.

– Det finns en kommersiell bärkraft i Ostlänkenprojektet, sa Catharina Håkansson Boman från Sverigeförhandlingen.

Men för att lyckas och för att regionen ska få den tillväxt man vill så var alla i panelen överens att det är av stor betydelse att man samarbetar.

– För att ta tillvara på tillväxtmöjligheterna med Ostlänken måste kommunerna satsa – nyttan uppstår inte med snabbare tåg, tillväxt kräver mer, sa Åsa Henninge från NAI Svefa.

Och Mats Johansson, ordförande Regionstyrelsen Region Östergötland, instämde.

– Vi är beredda för att bygga Ostlänken och att göra satsningen tillsammans för att stärka attraktionskraften i vår del av landet, sa Mats.

Ostlänkenprojektet kommer beröra många och påverka både samhälle och näringsliv under många år. Och för att inte bara är ett statligt eller kommunalt projekt var alla också rörande överens om.

– Det här är inte bara ett statligt eller kommunalt projekt. Näringslivet kommer ha en otroligt viktig roll på många sätt i Ostlänkenprojektet – vi gör detta tillsammans, sa Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Och Johanna Palmér, VD Östsvenska Handelskammaren, instämde.

– Ska vi bli den attraktiva region vi vill krävs att vi jobbar tillsammans och har en gemensam vision, sa Johanna, och påvisade att tillväxtstråket från Stockholm längs med Ostlänken söderut är ett av Sveriges mest spännande tillväxtstråk.

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...