Östsvenska Handelskammaren

Vi ger inte upp om höghastighetsjärnvägen!

Idag, 31 augusti 2017,  har Trafikverket överlämnat ett förslag till regeringen kring hur man anser att de 622 mdkr som avsatts för landets infrastruktur bäst ska användas. Detta förslag till nationell plan för perioden 2019-2028 ska nu ut på remiss till berörda instanser runtom i landet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut om planen under våren 2018. Trafikverket betonar att förslaget följer de direktiv som regeringen gett inför arbetet, d.v.s. att alla åtgärder som föreslås ska finansieras inom den ekonomiska ramen.

Förslaget till plan innehåller bland annat följande som är av vikt för Östsvenska Handelskammarens (ÖHK)region:

  • Höghastighetsjärnvägen ingår inte i planen, utan skjuts av ekonomiska skäl på framtiden
  • Projekt Ostlänken ska genomföras, dock på ett sätt som medger trafik med högst 250km/h istället för som tidigare planerat 320 km/h . Trafikverket förordar lösningen dels för att kostnaden för projektet då minskar väsentligt, dels för att högre hastigheter på denna sträcka inte är motiverat när byggnation av övrig höghastighetsjärnväg skjuts på framtiden
  • Ny dragning av E22 förbi Söderköping
  • Mötesseparering av väg 56 Gävle-Katrineholm

Vi ser mycket positivt på beskedet om en ny dragning av E22 förbi Söderköping. Som den pulsåder för östra delen av södra Sverige den är, blir det centralt att E22 får ett bättre flöde i och till vår region.

Den bristande säkerheten på väg 56 har länge varit ett orosmoment och en faktor som hämmat rörligheten till och inom Sörmland. Därför ser vi positivt på förslaget om mötesseparerad väg på sträckan Katrineholm och norrut mot Gävle.

Det är oerhört viktigt för den östsvenska regionen att projekt Ostlänken finns med i förslaget och att den kommer att börja byggas under första delen av planperioden. Det är kapacitetsökningen i form av fler spår mellan vår region och Stockholm som är avgörande för regionförstoring och för den utvecklingspotential som projektet rymmer, inte huruvida hastigheten uppgår till 250km/h eller 320 km/h. Däremot ser vi en risk att Sverige tappar fart som tillväxtekonomi i den internationella konkurrensen, om höghastighetsprojektet senareläggs. Södra Sverige behöver sammanfogas till en större region med potential till verklig internationell lyskraft. Det vore mycket olyckligt att avstå från ett hållbart, långsiktigt transportnät i en tid när övrig spårkapacitet redan nyttjas fullt ut och när det samtidigt är förmånligt att låna för investeringar.

Förslaget går nu ut på remiss. Vi kommer under denna tid fortsätta att driva på regeringen för den lösning som Sverigeförhandlingen förordar och som Trafikverket framfört i sitt inriktningsunderlag – ett investeringslån via Riksgälden till mycket förmånlig ränta som möjliggör en snabb utbyggnad av hela höghastighetsnätet i Sverige.

 

För frågor, vv kontakta Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

Anna Lövheim

Näringspolitisk chef

Östsvenska Handelskammaren

011-285037

 

Relaterade #ESIC

7 november, 2025

Bygg ett starkt erbjudande – uppfattas som en trygg partner i stora projekt

Ostlänken står för dörren. Vill du att ditt företag ska uppfattas som professionellt, pålitligt och...

18 november, 2025

ESIC-lunch i Norrköping 18 november

Den 18 november är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

25 november, 2025

ESIC-lunch i Nyköping 25 november

Den 25 november är det äntligen dags för nätverksträff för dig som är ESIC-medlem eller...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

13 november, 2025

Dubbla rapportsläpp: Regional konjunktur samt Exportutsikter 2025

Välkommen till lansering av höstens konjunkturrapport samt Exportutsikter 2025. Baserat på svar från nära 200...

7 november, 2025

Från en internationell försvarskoncern till en av Sveriges största golfklubbar

Att leda en hybridorganisation – med dess unika möjligheter och utmaningar.

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Ministern: Företagen behöver ta större ansvar för kompetensförsörjningen

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren träffade på måndagen arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) i Linköping. Med färsk konjunkturbarometer och ett regionalt praktikupprop i ryggen...

Nyhet

Det måste bli fart på svensk tillväxt – effektivisera Myndighetssverige!

Nyheter

Nyligen samlades landets handelskamrar i Stockholm med ett gemensamt budskap: svensk tillväxt hämmas av långsamma och oförutsägbara tillståndsprocesser. Trots löften...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...