På Feelgood jobbar man med en helhet gällande företagshälsovård, men har märkt att deras tjänster inom psykosocial ohälsa efterfrågas allt mer.
Feelgood är nya medlemmar i Östsvenska Handelskammaren. Ett nationellt bolag med ett 15-tal anställda i Norrköping.
– Jag tänker att Handelskammaren är ett bra affärsnätverk för att träffa befintliga kunder och nya kunder. Vi ser också möjligheter i att ha frukostseminarium hos handelskammaren och att gå på föreläsningar, säger Annika Stenbäck, regional kundansvarig.
Feelgood får nu för tiden fler förfrågningar från företag som vill förebygga ohälsa hos sina anställda. Ulrika Brickman är legitimerad psykolog hos Feelgood och hon träffar företagen.
– Det kan handla om olika föreläsningar kring stress och att vi berättar om den nya arbetsmiljöföreskriften. Arbetsgivarens ansvar har nämligen skruvats åt i den nya lagen vad gäller arbetsbelastning och så vidare, säger Ulrika Brickman.
En stor del kunder är självfallet de personer som fått problem i arbetslivet på olika sätt och behöver hjälp. Uppskattningsvis 9 av 10 personer som Ulrika Brickman träffar upplever problem med stress i varierande utsträckning. En del sover dåligt och andra har fått sjukskriva sig.
Vad kan man göra för en stressad person?
– Första steget är att personen själv flaggar för det och att både individen och arbetsgivaren tar tag i det. Hos oss får man träffa en sjuksköterska och läkare och sedan en beteendevetare eller psykolog. Vi hittar verktyg för att hantera stressen, säger Ulrika Brickman.
Vad kan det vara för verktyg?
– Det handlar ofta om KBT och vi pratar om sättet man hanterar tankar. Men det kan även handla om att sätta gränser och vad som ingår i ens roll på arbetsplatsen. Att hitta en struktur för hur man lägger upp sin tid. Jag pratar också mycket om gränsdragningen mellan arbetsliv och privatliv. Men det kan vara rent praktiska saker som struktur i mailinkorgen, säger Ulrika Brickman.
När man har fått problem på gruppnivå på en arbetsplats kan det ha gått så långt som till mobbning och särbehandling.
Feelgood har fått anlita fler beteendevetare och psykologer eftersom området psykosocial hälsa växt.
Dels är det så att allt fler känner sig stressade idag, det visar undersökningar Feelgood tar del av. Samtidigt så är företagen idag mer benägna att ta ansvar för dessa frågor. Feelgood jobbar med insatser både på individ-, grupp- och organisationsnivå.
Tjänster som rör det rent fysiska i arbetsmiljön efterfrågas alltid men Annika Stenbäck tror att ergonomiska lösningar kommer att efterfrågas allt mer efter att ha kommit i skymundan ett tag.
– Det är viktigt att man tillsammans med kunden sätter en gemensam planering på samarbetet. Då får den bästa effekten när det gäller hälsa, arbetsmiljö och rehabilitering, säger Annika Stenbäck.
Ett växande området tror hon blir det digitala.
– Fram över ser vi mer digitala förebyggande utbildningar. Även läkarkontakter och KBT via videosamtal. Vissa ärenden kan man jobba smartare med på det sättet berättar Annika Stenbäck.
Text: Ulrika Andåker
kommunikatör Östsvenska Handelskammaren