Miltronic i Nyköping har i mer än 50 år importerat kablar och installationstillbehör och distribuerat dem vidare. Idag finns företaget på många olika marknader och ser stora affärsmöjligheter med de infrastruktuprojekt som komma skall i regionen.
– I den nya strategi som vi påbörjade för två år sedan så breddar vi oss mot nya marknader – inom infrastrukturprojekt som vägbyggen, järnvägar och hamnar, säger vd Krister Karlsson.
Ja, Miltronic har den fördelen att deras produkter används inom ett stort antal branscher. Deras kablar, kontaktdon, förskruvningar med mera behövs i större projekt och i mindre. Bolaget har också specifika produkter för exempelvis tåg, vilket de tror kan bli en bra affär för dem när Ostlänken börjar byggas.
– När det väl kommer till upphandlingar av signal- och kraftsystem för banan och för byggnader och vägar runt omkring då blir det reella affärsmöjligheter för oss. Det är ju så att elinstallatörer får uppdragen och de i sin tur blir vår kund, säger Krister Karlsson.
Miltronic har 85 anställda och ägs av Lapp Group. Man säljer till största delen egentillverkade produkter men man är även distributör. År 2016 omsatte företaget 272 miljoner koronor – i år kommer man att sluta på drygt 300 miljoner konor.
– Det är projektförsäljningen som står för ökningen. På senare tid har vi fått leverera till många större projekt inom exempelvis pappersindustrin eller till flygplatser runt om i Sverige. Även till pågående stora vägbyggen i Stockholm och Göteborg, säger Krister Karlsson.
Eftersom företaget är underleverantör så känner man tydligt av de ekonomiska svängningar som sker i basindustrin – i slutändan innebär det bättre eller sämre affärer för Miltronic.
Krister Karlsson har under 2017 sett att många storbolag inom industrin vågat satsa igen, efter att industrimarknaden legat på en låg men stabil nivå sedan finanskrisen.
Miltronic har i ett år haft webbshop som ökar stadigt i användande.
– Det funkar bra men vår traditionella kundbas är inte riktigt mogna för att handla på nätet så det är fortfarande en liten del av vårt affärsområde. Cirka fyra miljoner i år men vi räknar med att dubbla den summan nästa år. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda kunderna att handla dygnet runt i webbshop men vill man ha personlig service ska man få det också.
Krister Karlsson sammanfattar företagets framtidstankar så här:
– Vi har en tydlig strategi som bygger på tillväxt. Det finns marknad för oss via infrastrukturprojekten men vi har också i vår strategi att ta större marknadsandelar där vi redan är etablerade. Vi kommer också jobba mycket med att förädla produkter och erbjuda det ihop med montering. Vi är offensiva.
Miltronic är medlemmar i Östsvenska Handelskammaren och i East Sweden Infra Cluster.
/ Ulrika Andåker
kommunikatör Östsvenska Handelskammaren