I dagarna har Östsvenska Handelskammaren svarat på olika remisser om planering av framtidens infrastruktur såväl på nationell nivå som för länen i vårt upptagningsområde – Östergötland, Sörmland och Gotland.
Några viktiga punkter ur remissvaret till regeringen:
Östsvenska Handelskammaren är nöjd över att ramen för investeringar och underhåll ökar 100 miljarder kronor jämfört med föregående plan, eftersom hela transportsystemet behöver rustas upp och utvecklas.
Det bör skapas en långsiktig finansieringsmodell för underhåll och en nationell underhållsplan, som ingår som en del av den nationella planen för 2018-2029.
Investering och utbyggnad av ny infrastruktur är nödvändigt för att möta framtidens globala konkurrens och därmed är även tempot på genomförandet viktigt för att säkra Sveriges konkurrenskraft. För att korta ned byggtider och säkerställa att nod- och stråktänkande även får genomslag i färdigställandet, behöver regeringen öppna upp för alternativa finansieringslösningar.
Ostlänken, ny järnväg mellan Järna och Linköping, har delvis på grund av kraftigt ökade kostnader ett senarelagt genomförande jämfört med gällande plan. Det beklagar vi och menar att detta skulle kunna lösas genom en lånefinansiering av hela det nya stambanesystemet. Handelskammaren menar att extraordinära satsningar kräver extraordinära finansieringslösningar och anser det angeläget att regeringen inför fastställandet av denna plan söker brett parlamentariskt stöd för en sådan lösning.
Remissvar nationell infrastrukturplan 2018-2029
Remissvar länstransportplan Östergötland 2018-2029