Med kunder som Försvarsmakten, Armasuisse, OKG, Business Sweden, SSAB, Trafikverket och Oxelösunds Hamn kan man lugnt påstå att Nyköpingsföretaget LearningWell inte har vilka kunder som helst. Nu är det dags för nästa steg: att missionera det agila arbetssättet och att ha riktigt roligt. Vi har träffat Peter Karlsson, grundare och ägare av företaget, för att få höra deras historia, hur man får kunder som Försvarsmakten, hur framtiden ser ut och få de bästa tipsen på hur man lyckas med stora IT-projekt.
För att ta reda på hur ett förhållandevis litet och anonymt företag i centrala Nyköping kan arbeta med några av Sveriges största företag och myndigheter måste vi ta det från början. Och det började med en ”krasch” och ett stort engagemang och hjärta.
Året är 1996 och Peter Karlsson flyttar till Nyköping. Han har blivit rekryterad av IT-konsultbolaget Mandator med uppgift att bygga upp verksamheten i Sörmland.
– Jag hade jobbat inom IT-världen i princip hela mitt liv. När jag blev rekryterad till Mandator var det min första chefstjänst och det kändes som ett naturligt steg för mig, säger Peter.
Att IT var den stora businessen på 1990-talet vet de flesta och för Mandator gick det bra.
– Vi var framgångsrika och ett ledande IT-konsultbolag under stora delar av 90-talet.
Branschen fortsatte att utvecklas och fler såg möjligheterna med den utveckling som skedde inom branschen. I början på 2000-talet i samband .com-eran fusionerades Mandator och ett annat IT-konsultbolag, Cell Network, och man kom att bli ett av Sveriges större IT-konsultbolag – men det blev inte långvarigt.
– Det var ett luftslott. Vi köpte upp företag efter företag och det var bara värdet på börsen som räknades. Vi fick snabbt tusentals anställda världen över men ingen lönsamhet. Så jag tröttnade på det och ville starta om i egen regi.
Peter tydliggjorde för Cell Networks ledning att han inte ville vara kvar i företaget längre och började att utforma planer för sitt nästa projekt.
– Tillsammans med Claes Erik, som rekryterade mig till Mandator samt en person till så pratade vi om att vi tillsammans ville starta ett IT-företag. Det var det enda vi visste. Och att vi ville göra det seriöst.
För att komma igång snabbt tillfrågades den dåvarande Sverigechefen för Cell Network om man kunde få köpa loss Peters kontor i Nyköping.
– Det var inte så mycket kvar av Nyköpingsverksamheten då, men vi kom överens om en inkråmaffär och tog över nio anställda. Det var vi som började bygga upp det som idag är LearningWell.
2003 grundas Learning Well
1 april 2003 registrerades så företaget och sedan dess har det vuxit och har idag 50 anställda med kontor i Nyköping, Karlstad och Helsingborg.
– Vi har vuxit långsamt. Och vi vill fortfarande inte bli ett stort företag eftersom vi sett så mycket negativt med sådant. Istället vill vi fortsätta vara nära kunden för att förstå och kunna stötta deras processer.
Till en början var företaget ett renodlat IT-konsultbolag men 2008 hände något som ändrade och avgjorde företagets framtida inriktning.
– Vi vann ett kontrakt i match mot de stora drakarna som bland andra IBM och Logica. Det handlade om att ta fram ett nytt IT-system till Försvarsmakten. Vi vann för att vi attackerade saker på ett annat sätt än vad de andra gjorde, säger Peter.
Kravspecifikationen som Försvaret hade tagit fram var flera hundra sidor och väldigt detaljerad. Två–tre leverantörer valdes ut att tävla om kontraktet genom att leverera en PoC (Proof of Concept). De utvalda leverantörerna (som kvalificerat sig), fick en summa pengar för att kunna arbeta fram och visa en potentiell lösning för Försvaret.
– Vi tänkte att vi skulle göra det vi är bäst på. De andra har hundratals marknadsförare som kan göra snygga presentationer och analyser. Det kan vi aldrig konkurrera med. Vad är vi bra på? Vi kan bygga och integrera system, så vi byggde ett system.
Efter en del googlande hittade LearningWell de främsta leverantörerna i Europa inom respektive delområde som skulle behövas för att kunna bygga den typ av system som efterfrågades.
– Därefter besökte vi dem. Med option på att de skulle kunna få bli leverantör till oss om vi vann upphandlingen så fick vi tillgång till deras produkter och tjänster och kunde slutföra demotjänsten till Försvaret.
Och så kom dagen då förslaget skulle presenteras.
– ”Ni har ju redan byggt det vi vill ha” sa de när vi presenterade prototyplösningen. ”Nja inte riktigt”, svarade vi.
Försvarsmakten sa att vi fick uppdraget och att de om 11 månader ville ha slutleverans.
– Vi svarade nja igen och förklarade att det inte fungerar så. Jag förklarade att det händer så mycket under ett så långt projekt och jag ville hålla dem uppdaterade under hela projektet. Vi ville leverera och demonstrera varje månad för att visa och diskutera vad vi tagit fram så långt, vilka problem, möjligheter och lösningar vi hade hittat. På det sättet skulle vi få kontroll på projektet. Alla skulle veta vad som händer, vilka problem som fanns och vilka prioriteringar vi skulle behöva göra.
Men det var inte självklart att metoden de presenterade skulle accepteras eftersom den år 2008 knappast var allmänt vedertagen och accepterat i branschen.
– Först sa de att de inte hade tid med det arbetssättet. Men efter lite diskussion och argumentation fick vi till slut en liten grupp att demonstrera för. Och det blev succé. Vid slutleveransen sa de till oss att det här var första IT-projektet som blev klart i tid, på budget och som gjorde vad det skulle. Det var här vi förstod att vi gjorde rätt – det var nu vår agila resa började. Idag är vi enormt snabba och ruskigt effektiva.
Försvarsmakten var starten
Affären med Försvarsmakten blev starten på den framgångssaga som LearningWell nu har blivit. Idag har de stora kunder i såväl Sverige som utomlands och deras nisch är att göra skräddarsydda system där det inte finns standardsystem som motsvarar behoven, och givetvis att arbeta agilt med kunden.
– Försvarsmakten blev en mycket bra referenskund för oss. Kunde vi hjälpa Försvaret förstod många att vi kunde hjälpa dem också. Merparten av våra kunder idag är stora privata företag eller myndigheter. Här kan nämnas kunder som SSAB, Oxelösunds Hamn, Business Sweden, KSU, Oskarshamn, Nordic Medtest, Trafikverket och Armasuisse.
Det går bra för LearningWell. Väldigt bra. Men som för de flesta företag finns det utmaningar.
– Vi har svårt att hitta kompetens. Det finns både för- och nackdelar att vi sitter i Nyköping. Nackdelen är att det inte är en studentstad och att det kan vara svårt att få personer att flytta hit. Fördelen är låg personalomsättning och närhet till många stora kunder längs med E4:an. För oss finns det inget egenvärde att växa snabbt. Framförallt vill vi göra ett bra jobb för våra kunder och kunna vara stolta.
När vi är inne på utmaningar så frågar jag om vad nästa steg är i företaget. Och svaret blir lite överraskande.
– Ha kul. Vi ska ha roligt och våra kunder ska uppleva glädje när de arbetar tillsammans med oss. Jag är för gammal för att inte njuta. Vi har inga nyckeltal vi ska uppfylla. Vi vill fortsätta göra skillnad. Nära hälften av alla IT system som tas fram används inte, det vill vi ändra på. Därför vill vi hjälpa företag och myndigheter att tänka annorlunda när de gör sina upphandlingar och projekt, så att resultatet blir vad man vill.
[osh-header title=”Peters bästa tips för lyckade IT-projekt”]
- En förutsättning är ett bra samarbete mellan kund och leverantör som bygger på tillit, öppenhet och förtroende
- Lås inte fast dig i en produkt från början. Fokusera på de stora penseldragen och tvinga dig att beskriva vad det faktiskt är du vill att systemet ska hjälpa dig uppnå. Se till att svara på frågan varför.
- Börja med det som snabbt ger värde.
- Utvärdera samarbetet och produkten successivt under resans gång. Korrigera där det behövs. Du kan inte bygga ett system utan att hela tiden utvärdera och testa det.
- Tro inte att bara för att du har en väldigt detaljerad kravspecifikation att du får ett användbart system.
[osh-header title=”Fakta Peter Karlsson”]
Bor: Villa i Oxelösund.
Familj: Fru och två utflugna barn.
Intressen: Golf, skidåkning, båtliv och resor.