Idag säljs 1 av 4 mobiltelefoner i Kina och Kina är den snabbast växande tech-kapitalmarknaden i världen med en onlinemarknad som ligger 10-15 år före Europa. Det säger Jacob Lovén, en av grundarna av podden ”Den digitala draken”, som pratade om Kinas utveckling och explosionsartade tillväxt under Vision East Swedens toppmöte i Vadstena.
Med 1,4 miljarder invånare är Kinas marknad enorm och utvecklingen som skett i Kina och hos Kinas befolkning saknar motstycke i modern tid. Många har gjort en klassresa och en snabb teknisk utveckling sker i landet.
– Man pratar om Leapfrogging, en extrem utveckling där man helt enkelt hoppas över steg i teknisk utveckling. Exempelvis att man aldrig haft en dator utan går direkt till mobiltelefonen, säger Lovén.
Generation unga kineser
En ny ung digital generation växer fram i världen. I Kina är de en population på 400 miljoner. En generation fostrad i en digital era med modern utbildning, nya värderingar och som kommer från en blandning av kulturer.
– De är extremt dynamiska. Lyckas vi lyssna på denna generation förstår vi hur vi ska utveckla våra egna affärsplaner i väst, säger Jacob.
Företag som startas och växer i Kina har tillgång till denna konsumtionsgrupp och det är därför de växer så snabbt menar Jacob och visar några exempel på Kinesiska företag; Alibaba – största börsnoteringen i Historien 2014, Tencent – världens största gamingföretag med 900 miljoner användare, Alipay – med 175 miljoner transaktioner per dag och Didi – som Uber men fem gånger större.
– De här bolagen är extremt opportunistiska. Medan svenska bolag fokuserar på det man är bra på just nu och arbetar med en 5-årsplan så öppnar det kinesiska näringslivet upp hela sin affärsplan. Exempelvis startar Alibabas utvecklingsbolag 400 företag per vecka men lägger ner 399 veckan därpå. De som dock fungerar tar man vidare, avslutar Lovén.