Trafikverket meddelade på tisdag eftermiddag beslut om viktiga förutsättningar för den fortsatta planeringen och projekteringen för höghastighetsjärnväg i Sverige. För att klara tidsplanen i Projekt Ostlänken, som har kommit längst i planeringen, blir dimensionerad hastighet 250 km/h. Dragningen ska ske inom den korridor som regeringen beslutat om i tillåtlighetsprövningen. Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket säger att höghastighetsbanan Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm behöver komma till stånd utan förseningar, för att sträckorna ska komma till nytta som planerat och utan förseningar som innebär ökade kostnader.
De stationsorter som Sverigeförhandlingen har förhandlad fram och skrivit avtal om utmed höghastighetsbanan, ligger fast. För Ostlänkens sträckning innebär det Linköping, Norrköping, Nyköping, Nyköping-Skavsta och Vagnhärad.
Även Göteborg-Borås dimensioneras för inriktningshastigheten 250 kmh/h. Lund-Hässleholm dimensioneras för 320 km/h, eftersom man gör bedömningen att den sträckan har bättre förutsättningar för högre hastigheter än de två förstnämnda. Hastigheten innebär endast en mindre förändring av restider, för Stockholm Malmö blir restiden ungefär 2 timmar och 35 minuter mot 2 timmar och 30 minuter samt 2 timmar och 8 minuter Stockholm-Göteborg, mot 2 timmar blankt.
Östsvenska Handelskammaren och ESIC har sedan tidigare deklarerat att vi vill ha en så snabb och effektiv utbyggnad av Ostlänken som möjligt, för att säkra tillväxt och utveckling regionalt och nationellt. Och självklart till lägsta möjliga kostnad. Hastigheten är inte avgörande, på sträckan Linköping-Stockholm skiljer restiden endast några minuter mellan 250 och 320 km/h. Vi ser positivt på att Trafikverket och andra parter nu har klara riktlinjer för att arbeta vidare och därmed förverkliga Ostlänken.
[ansvarig medarbetare=”Anna Lövheim”]
[ansvarig medarbetare=”Charlotta Elliot”]