Östsvenska Handelskammaren

Ny rapport: Vilka är tillväxteffekterna av höghastighetsjärnvägen

Kina är det land som bygger överlägset mest höghastighetsjärnväg och redan idag finns 64% av världens höghastighetsjärnväg i just Kina – ett land med enorm tillväxt. Men vilka tillväxteffekter kan höghastighetsjärnvägen innebära för oss i Sverige? Och vad kommer den betyda för den regionala utvecklingen? Idag släppte vi, tillsammans med Regionförbundet Sörmland, Region Östergötland och Linköpings universitet, en rapport där man undersökt andra länders motsvarande investeringar och vad det har gjort för den regionala utvecklingen.

Forskarna Brita Hermelin och Sara Gustafsson från Linköpings universitet har genomfört denna forskningsöversikt som presenterades.

Resultat

Rapporten resulterar i en diskussion kring ett antal områden som behöver vara i fokus för att uppnå största möjliga nytta av satsningen. Nedan ser du vilka.

Regional samverkan
Att skapa nya och vårda existerande regionala samarbeten som kan garantera gemensam regional planering och regionala insatser.

Exempel:
– Nyköping-Östgötalänken AB,  (ostlanken.se)
– East sweden Infra Cluster (esic.se)

Policy och planering
Säkra kompetensförsörjningen under utbyggnaden, så att den även långsiktigt kan bidra till en god struktur på den regionala arbetsmarknaden och fler sysselsatta.

Att skapa samarbeten och gemensamma strategier, t.ex. ifråga om stadsutveckling och bostadsbyggande, för att få en utveckling i regionen som håller samman.

Att skapa samarbeten och gemensamma strategier för resor och kollektivtrafik som förstärker höghastighetsjärnvägens bidrag till hållbar regional utveckling.

Sprida kunskap och kännedom om kraven på hållbarhet som kommer att ställas vid byggnationen och hur dessa krav bidrar till Sveriges arbete för att uppnå målen i Agenda 2030.

Exempel:
Kompetensplattformen i Östergötland (regionostergotland.se)
– Gemensam översiktsplan Norrköping-Linköping,  (linkoping.se, norrkoping.se)
– Regionala utvecklingsstragegin (regionostergotland.se)
– En bättre sits (malarradet.se)
– Cleantech Östergötland (cleantechostergotland.se)
– Klimatklivet (lansstyrelsen.se)

Läs hela rapporten här.

 

Bilder från rapportsläppet

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...