Östsvenska Handelskammaren

Pema breddar sig

’- Vi vill vara top of mind när företag ska rekrytera tjänstemän i region Östergötland, säger Martin Fredriksson som är affärsområdeschef på Pema People. Pema har hela tiden breddat sin portfölj och nu med inriktning mot tjänstemän. Dels för att sprida riskerna men också för att vara leverantör med en bred och attraktiv portfölj.

Pema har idag ett 30-tal anställda på kontoret i Norrköping och över 700 som är tillsvidareanställda eller timanställda inom bemanning på bland annat verkstad, lager, industri och bygg. Pema är en av Norrköpings största arbetsgivare men nu vill företaget också bredda sig för att jobba mer med rekrytering och konsultuthyrning.

Martin Fredriksson är relativt ny på Pema People och jobbar med att stärka företagets varumärke inom just rekrytering av tjänstemän. Tidigare har han arbetat i Stockholm och senast för Wise Professionals. Han har god erfarenhet från branschen och tycker att rekrytering är spännande då det kan innehålla väldigt mycket. Allt från att jobba med företagets varumärke, employer branding och attraktion med mera.

Det är arbetstagarens marknad idag vilket ställer allt högre krav på arbetsgivarna och cheferna i en organisation.

– Jag tror att många företag kommer få stor nytta av att jobba mer med employer branding och att bygga ett starkt varumärke. Det är viktigt idag att stå för något, att positionera sig och våga hitta sin nisch. Kan du dessutom kommunicera detta så har du kommit långt. Företag som inte jobbar specifikt med dessa frågor har svårt att attrahera duktiga människor. Många förknippar employer branding med att kommunicera för potentiella anställda hur fantastisk arbetsgivare man är men det är fel! Få folk att uppleva ditt varumärke istället.

För många som söker jobb idag är det viktigt att kunna stå för den arbetsgivare man har.

– Idag söker sig allt fler personer till ett specifikt företag. Det kan vara att dess produkt eller tjänst är någon man står för eller att företaget har en erkänt god kultur. Eller för att företaget har ett stort engagemang inom välgörenhet. Många dras också till en organisation som är platt och utan större hierarkier.

Det är viktigt att företag inte blir rädda för det här och känner att man inte vågar göra nått. Alla företag har sin unikitet, paketera och kommunicera det!

Pema använder olika kanaler för att hitta kompetens och nätverka.

– Linkedin är en rekryterares bästa verktyg för att hitta personer. Syns man inte så finns man inte är ett klassiskt uttryck som skapar lite ångest men är sant. På Linkedin är det enkelt att exponera sin arbetslivserfarenhet och kompetens. För oss som letar efter personer med specifik kompetens ibland så är Linkedin som en öppen CV-databas. Man ska absolut se till att uppdatera sin profil på Linkedin och fylla på med sina kunskaper.

Pema är på rätt väg när vi sprider content i sociala medier och får personer att tycka att vi är en intressant arbetsgivare, känslan ska vara att man vill ”hänga med oss”. Vi besöker också många av handelskammarens event för att träffa intressanta människor och företag.

Just nu har Pema ett 30 tal rekryteringsuppdrag igång och på deras sajt kan man se samtliga. Det rör sig exempelvis om företag som söker vd, marknadschef eller säljare.

När Martin Fredriksson idag får i uppdrag att rekrytera en marknadschef åt ett företag uppmuntrar han dem att jobba med sin paketering.

– Det är allt från vad man kommunicerar i skrift och rörligt media till hur man delar och exponerar det. Det är tråkigt att läsa en arbetsbeskrivning, skriv istället i annonsen vad den anställde kan få hos er som den inte kan få hos någon annan. Paketera just det erbjudande ni har. Alla medelstora till stora bolag har en marknadschef så varför ska man vilja jobba hos just er. Visa att ni är intresserade och öppna för nya individer i er organisation. Förändring berikar.

 

Martin Fredriksson

Om Pema:

Pema består av två varumärken. Pema Partner – arenaskötsel, fastigheter -och trädgårdsskötsel och Pema People som är ett av Sveriges större bemanningsföretag med olika affärsområden.

Stadiumlagret är största kunden med över 200 anställda.

Pema ägs av Magnus Andersson, Mickael Gozzi, och ägarbolaget Varanne som Ulf Eklöf är huvudägare i.

Pema har 1200 anställda i Sverige.

I Norrköping 700 anställda inklusive timanställda.

En av Norrköpings allra största privata arbetsgivare.

 

[skribent medarbetare=”Ulrika Andåker”]

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...