Östsvenska Handelskammaren

4 råd för effektivare sälj

Fotograf: Anders Nilsson

Du kanske vrider dig lite obekvämt i stolen när du hör ordet försäljning. Svårt, krångligt och läskigt är kanske ord som dyker upp i ditt huvud. Men behöver det vara det? Inte enligt Anna-Lena Backman Eriksson. Oavsett om du är egenföretagare, funderar på att starta eget företag, är ny i ett säljteam eller helt enkelt bara behöver några råd för att komma vidare med din försäljning kan Anna-Lenas råd hjälpa dig en bit på vägen.

1. Bygg upp en relation och skapa förtroende
Det är väldigt viktigt inom all försäljning att skapa förtroende. Förtroende skapar du genom att bygga en relation med dina potentiella kunder. Du kan börja bygga din relation med kunden genom att försöka hitta gemensamma intressen. Det är ett bra sätt. Men man ska alltid komma ihåg att förtroendet ska bygga på att den person du möter vet vad det är du vill och vad du kan erbjuda.

Förtroende skapar du genom att:

  • lyssna
  • förstå kundens behov (läs mer i råd 2)
  • vara expert på dina produkter och vad du kan erbjuda
  • vara påläst om kunden, kundens kund och branschen
  • kunna matcha dina erbjudanden med kundens behov
  • återkoppla snabbt
  • visa att kunden är viktig. Kan vara genom att svara snabbt på frågor eller skicka tackkort
  • visa verkliga case vid kundmötet

2. Gör en behovsanalys – det ger dig facit
För att du ska kunna bygga det förtroende som vi pratar om i råd 1 måste du skapa dig en uppfattning om kundens behov. Hur ser kundens bransch ut? Hur har kunden gjort tidigare? Vad gör konkurrenterna? Omvärldsanalysera.

Har du gjort det och du vet vad du kan erbjuda så sitter du med ”facit” och kan presentera förslag för kunden som matchar behoven. Och få till den bästa affären för såväl din kund som för det bolag du representerar.

Förslag på behovsanalys:

  • före din första kontakt med den potentiella kunden – googla person och företag
  • kolla status/omsättning på allabolag.se
  • googla kundens konkurrenter
  • ha förberedda paket/produkter med dig och presentera det bästa alternativet för kunden

3. Kroppsspråk – viktigt att tänka på
Att vårt icke-verbala språk, kroppsspråket, har viktig betydelse i vad vi faktiskt förmedlar är inget nyhet. Och att vi kan ha nytta av det visste du säkert också. Men i säljmötet? JA! Det ger resultat. Att spegla den andra personen i ett personligt möte kommer fungera. Rådet är att inte göra det direkt. Exempel; sitter ni båda tillbakalutade och kunden lutar sig framåt; gör likadant men avvakta cirka 30 sekunder. Det låter kanske konstigt, men prova. Vad kan gå fel?

4. Ödmjukt kunna ta ett nej och byta kunder med varandra
Även de bästa säljarna kommer få fler nej än ja. Så är det. Och du måste lära dig att kunna ta ett nej på rätt sätt. För du vet aldrig när ett nej kan bli ett ja. Ett tips där är om ni är fler säljare i ett team med olika kunder. Byt era nej-kunder, eller de som är tveksamma, med varandra. Då kan ett nej bli ett ja. För det handlar återigen om att skapa förtroende och bygga relationer. Din kollega kanske inte har lyckats skapa det förtroende hos kunden men det kanske du lyckas med. Personkemi!


Anna-Lena Backman Eriksson har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring från en rad olika branscher. Idag arbetar hon på Eskilstuna-Kuriren som projektledare för näringslivsmagasinet Affärsliv och som mediesäljare.

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Trafikverket om Ostlänken: "Det viktiga är att ni företag är inspelade"

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...

Experten: “Intresset för tullfrågor har ökat enormt”

Nyheter

Handelskammar-aktuelle och prisbelönte tullexperten Kristian Sördell-Halse om vanligaste frågan just nu. Dessutom tre tips för dig som arbetar med tullfrågor!

BILDSPEL: Se Kristerssons besök hos Handelskammaren i Linköping

Nyheter

Inte en stol stod tom när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammarens hörsal Stångebro under tisdagen. Luncheventet lockade ett...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

27 november, 2025

LEDIG PLATS: Nätverket för dig som är HR-praktiker

Du som har en operativ och bred roll inom HR, välkommen till vårt nätverk för...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...