Östsvenska Handelskammaren

MINSKANDE FÖRVÄNTNINGAR HOS EUROPEISKA FÖRETAG

Europeiska företag är fortsatt optimistiska men förväntningarna har minskat jämfört med föregående år. Samtidigt anser fler företag att det är svårt att få tag i kvalificerad arbetskraft. Detta är några av slutsatserna i årets eurochambres konjunkturbarometer 2019.

 

EUROCHAMBRES Konjunkturbarometer 2019:
45 000+ företag anger att konjunkturtoppen är nådd

Europeiska företag är fortsatt optimistiska men förväntningarna har minskat jämfört med föregående år. Samtidigt anser fler företag att det är svårt att få tag i kvalificerad arbetskraft. Detta är några av slutsatserna i årets rapport.

Eurochambres konjunkturbarometer är en årlig undersökning av europeiska entreprenörers förväntningar om efterfrågan, investeringar och anställningar liksom utmaningar för att växa. Årets rapport baseras på svar från mer än 45 000 företag i 25 europeiska länder och undersökningen är en av de största i sitt slag.

Konfidensindikatorn för europeiska företag är fortsatt högre än det historiska genomsnittet men den har minskat jämfört med de senaste tre åren.

– Företagen är fortsatt optimistiska men svaren pekar på att toppen av den senaste högkonjunkturen är nådd, säger Pernilla Johansson, chefekonom på Sydsvenska Handelskammaren och ansvarig för svenska företags medverkan i undersökningen.

Men skillnaderna är stora mellan olika länder i Europa. Finland, Portugal, Sverige, Rumänien och Polen är de länder som rapporterar högst förväntningar inför 2019.

– Optimismen är fortsatt hög bland svenska företag men det finns orosmoln. Brist på arbetskraft upplevs som ett stort tillväxthinder i Sverige liksom i flera andra europeiska länder, säger Pernilla Johansson. Satsningar på rätt utbildningar men också fördjupad integration mellan länderna i EU är därför viktiga åtgärder framöver.

 

Den svaga växelkursen upplevs också som ett relativt stort hinder för flera svenska företag. Sverige och Turkiet anser, till skillnad från euroländerna, att växelkursen utgör en utmaning.

Medan flertalet företag anger att Brexit inte ses som en stor utmaning, anser två av tre företag på Irland att Brexit utgör ett stort hinder framöver.

 

Länk till rapport: http://bit.ly/2DG509n

Länk till infographics: http://bit.ly/2BaWQ6o

 

Kontakt:

Pernilla Johansson, chefekonom Sydsvenska Handelskammaren

040-690 24 45

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...