Östsvenska Handelskammaren

Johanna Palmér slutar på Handelskammaren

I höst byter Östsvenska Handelskammaren vd. Johanna Palmér, som lett och förändrat verksamheten sedan 2011, har aviserat att hon är redo för nya utmaningar.

Östsvenska Handelskammaren har under Johanna Palmérs ledning genomgått genomgripande förändringar och tagit plats som en av regionens viktigaste och mest progressiva förändringskrafter. I höstas nåddes 1000 medlemsföretag. Sedan 2011 har verksamheten nästan dubblerat antalet medlemmar, medarbetare och omsättning. Mediegenomslaget och det digitala avtrycket har mångdubblats.

– Jag har haft mitt arbetslivs bästa år på Handelskammaren och är både glad och stolt över att jag 2011 fick chansen att pröva mina vingar. Tillsammans med en modig styrelse och engagerade medarbetare har vi lett en magisk framgångresa med visionen att förändra vår region till Sveriges mest spännande tillväxtregion, säger Johanna Palmér.

Handelskammaren är en stark regional påverkanskraft och driver bland annat storbolagsgruppen Vision East Sweden, med viljan att öka regionens attraktivitet och förmåga att dra till sig kompetens. Näringslivets mötesplats i Norrköping, Kammarforum, drar idag 7000 personer per år och nu planerar Handelskammaren för en ny mötesplats i Linköping.

– Jag har varit fullt upptagen med Handelskammarens förändringsresa och har inte haft intresse av att tänka på vad som kommer sedan, för min egen del. Nu känns det som rätt tid att fundera på det. Jag är mån om att vd-skiftet ska påverka verksamheten så lite som möjligt och att medlemmar, styrelse och organisation ska känna sig trygga. Jag slutar inte förrän i höst, så det finns gott om tid att planera för nästa vd, säger Johanna Palmér. 

Handelskammaren meddelar inom kort hur processen för rekrytering av ny vd ser ut och hur intresserade kan söka tjänsten.

– Från styrelsens sida kan vi konstatera att Johanna Palmér stått för en mycket bra leverans för regionens näringsliv, både som en mycket uppskattad och visionär ledare och som en tydlig och aktiv röst i den offentliga debatten. Vi förstår och respekterar hennes önskan om att utvecklas vidare på annat håll. Vi beklagar men väljer att se framåt tillsammans och kommer att arbeta för att ha en ny vd på plats innan årsskiftet, säger Karin Ljungmark Malmström, ordförande för Östsvenska Handelskammaren.

Relaterade #Nyheter

Få koll på avskogningsförordningen - EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

7 maj, 2025

Bright East: Nära näringslivet – En mingelkväll med framtiden i fokus

Välkommen till vår första träff helt fokuserad på möten med näringslivet! Vi har bjudit in...

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

Nyhet

Få koll på avskogningsförordningen – EUDR

Nyheter

EUDR-förordningen (EU Deforestation Regulation), eller avskogningsförordningen som den också kallas, är en central del av EU:s strategi för att minska...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...