Medarbetarnas kompetens och kunskap är viktig för organisationens effektivitet och för att nå resultat. Men något som är ännu viktigare är dina medarbetares engagemang. Harriet Nilsson har i över 30 år arbetat med ledarskap och här ger hon sina bästa råd för hur du som ledare kan engagera dina medarbetare och därmed också nå era mål.
1. Allt börjar hos dig själv
Att vara ledare handlar om att leda andra människor. Det handlar om självförtroende, beslutsamhet och trygghet. Det handlar om att ta vara på dina medarbetares potential, samtidigt som företagets mål ska uppfyllas. Som ledare har du ett ansvar. Ett ansvar för dina medarbetare och deras utveckling och välmående.
Innan du kan leda andra och få dina medarbetare att göra som du vill måste du börja med dig själv. Reflektera och lär känna dig själv på djupet. Vilka är mina värderingar? Varför gör jag så här? Varför reagerar jag så här?
2. Sätt en plan och definiera målet
Vi vill bidra. Som människor vill vi vara en del av en grupp och bidra till gruppens utveckling och mål. Det är du som ledare, VD, chef eller projektledare som först måste definiera målet. Målet för det som ni tillsammans ska genomföra. Är det en förändring? Ett nytt projekt? Eller verksamhetsåret? Oavsett vilket: sätt upp en plan med tydliga mål om var ni ska och hur ni ska ta er dit. Det är viktigt dels för att du ska veta åt vilket håll du ska styra, dels för att sedan veta om du har kommit dit du tänkte dig. Men framför allt för att dina medarbetare ska veta åt vilket håll ni ska arbeta.
Genom att göra en tydlig plan där du involverar och engagerar medarbetarna och styr gemensamt mot planens mål, går det också lättare och snabbare att korrigera om ni är på väg åt fel håll.
Att ha en tydlig plan och ett definierat mål har ännu fler fördelar. Det skapar nämligen en trygghet i organisationen. Om alla vet sin roll, vad som förväntas av en och vilka mål som ni gemensamt strävar mot, så kommer det gå snabbare att nå målen. Du kommer dessutom få medarbetare som känner sig engagerade och trygga. Att skapa tillit i gruppen är en av de viktigaste egenskaper en ledare kan ha.
3. Jobba med förstärkta nyckelbeteenden hos dina medarbetare
Du har säkert som ledare många gånger undrat varför dina medarbetare inte gör som du säger. Nyckeln för att lyckas är att få människorna, dina medarbetare, att vilja göra det. Inte känna att de måste.
När vi har gått igenom steg 1 (lärt känna dig själv), steg 2 (definierat målet) och innan du kommer till steg 4 (skapar genomförandekraft på företaget) ska du hitta och jobba med att förstärka nyckelbeteenden hos dina medarbetare. Nyckelbeteenden är sådana som stärker er organisation och som gör att ni kommer närmare målet.
Exempel på nyckelbeteenden kan för en säljare vara att bli grym på research. För en marknadschef att bli expert på uppföljning. För en receptionist att bli bäst på bemötande.
Fundera på vilka nyckelbeteenden du behöver ha i organisationen för att ni ska få genomförandekraft som gör att ni tillsammans kan uppnå era mål. Förstärk de beteenden som du vill att dina medarbetare ska göra mer av.
4. Genomförandekraft
Rapporter. Möten. Undersökningar. Det finns stora möjligheter att planera ihjäl sig och undersöka sönder saker. Men inga medarbetare tycker att en ledare som inte fattar beslut eller har kraft att genomföra saker är en bra ledare. Och tvärtom: ledare tycker inte om medarbetare som inte får saker gjorda.
Som ledare ska du arbeta för att skapa genomförandekraft i din organisation. Det handlar dels om att du ska få saker gjorda, dels att få dina medarbetare att göra saker. Att skapa en kultur på företaget som säger: här gör vi. Budskapet kan ni få fram genom att sätta upp en lapp, informera alla i personalen eller helt enkelt se till att beslut fattas. Genomförandekraften är den viktigaste förmågan för att uppnå det du vill. Har du inte den kommer du inte komma framåt.
Ett sätt att lyckas med din genomförandekraft och få fler saker gjorda på kortare tid, är att delegera. Det finns många fördelar med att delegera. Framför allt minskar du din arbetsbelastning, samtidigt som du låter andra medarbetare ta plats och ansvar. Det handlar om att du som ledare måste våga släppa taget och vara uthållig. Har du delegerat en arbetsuppgift måste du låta din medarbetare få en ärlig chans att slutföra den. Ta inte över uppgiften, även om du upplever att det går för långsamt. Var uthållig. Följ sedan upp för att se hur det gick. Och ge feedback.
Harriet Nilsson har i över 30 år drivit företag och arbetat i olika ledande befattningar. Idag driver hon det egna konsultföretaget Carota Consulting AB med fokus på utveckling av personal och organisationer för lönsammare verksamheter.