Östsvenska Handelskammaren

Hallå Johan Carlgren på BillerudKorsnäs, vad är den vanligaste frågan du får om Brexit just nu och vad svarar du?

’- Den vanligaste frågan är nog ”Hur kommer detta att påverka oss”? Framför allt kommer frågan från kollegor på marknadsavdelningen och kundservice.  Till alla som frågar svarar jag i alla fall att det kommer att påverka oss. I och med att Storbritannien blir ett tredjeland (utanför EU) i och med Brexit så blir det då exportdeklarationer på precis allt. I och med att vi exportdeklarerar mycket av vårt gods själva så blir vi internt mycket påverkade. Mina svar blir olika beroende på logistikflöden och om det är via järnväg från bruk, båtleveranser Ro-ro, direktleveranser eller avropsleveranser från terminaler i England m.m.

Vad gör ni för att förbereda er på BillerudKorsnäs?

– Rent praktiskt just nu så anpassar vi våra datasystem och har täta dialoger med våra tullagenter. Vi ser också över våra leveransvillkor och kommunicerar till kunder vad Brexit kommer att innebära för dem. Det operativa flödet måste fungera när Storbritannien lämnar EU och man ska veta vem man ska kontakta i olika frågor. Förutom leveranser från Sverige och Finland till England har vi även produktion i England med leveranser till EU, så vi måste även hantera det motsatta flödet. Vi har flera olika planer och jobbar utefter olika scenarion.

Har ni behövt hitta nya affärspartners?

– Ja, vi har delvis hittat nya samarbetspartners men vi fördjupar också samarbetet med våra befintliga engelska logistikleverantörer. Vi har som mål att fortsätta serva våra engelska kunder så friktionsfritt som möjligt. Vi har många kunder inom förpackningsindustrin i Storbritannien.

Vad är dina råd till andra företag med exponering mot Storbritannien inför Brexit? Tre tips:

– Handlar man med Storbritannien och aldrig har jobbat med export utanför EU tidigare så man säkerställa att man har ett EORI-nummer. Det är viktigt!

– Se över vilket eller vilka leveransvillkor (Incoterm) som man kommit överens med kunden om

– Kontakta en tullagent för att få hjälp med vad du behöver göra för att förbereda dig och de erbjuder också tjänster att köpa.

Relaterade #Nyheter

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
forssell

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

31 maj, 2024

Lunch med kammaren

Nu utökar vi Lunch med Kammaren och skapar mer plats.

217A3471

11 september, 2024

Kurs om CBAM

Importerar du varor från länder utanför EU? I så fall gäller det att ha koll...

hallbarhet 3
Nyhet
forssell

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...