Så är det faktiskt. När Marie Wallebergs barn fick blöjeksem för drygt 30 år sedan fann hon en lösning på det. En lösning hon både ville sprida till fler för att hjälpa till och dessutom kunde tjäna pengar på.
Företaget Imse Vimse föddes på Gotland.
– Hela verksamheten började med ett verkligt problem Marie Walleberg ställdes inför, berättar vd Therése Lindström. Marie fick en dottern som fick svårt blöjeksem och började fundera på hur hon skulle lösa det. Därför tog hon tog reda på mer om tygblöjor och testade det och eksemet försvann på ett par dagar! Fler måste ha behov av detta i världen, tänkte hon.
Sedan drygt tre år tillbaka är Therése Lindström vd på bolaget. Marie Walleberg har fram till precis nyligen varit hundraprocentig ägare.
Men nyligen blev det färdigt att Imse Vimse köps upp av Pivot som blir ny huvudägare. Pivot investerar i och utvecklar kvalitativa mindre företag i Norden med stor tillväxtpotential.
Det går bra för Imse Vimse. De senaste åren har man dubblat sin omsättning från 14 miljoner till 30 miljoner.
Även om tygblöjorna fortfarande är det första folk tänker på så säljer Imse Vimse idag en stor mängd produkter och det är det tvättbara menstruationsprodukter som är storsäljarna. Bindor och tamponger av tyg.
– Vi har tio års garanti på våra bindor! Vi har kunder som använt dem i 20 år, berättar Therése Lindström.
Den största marknaden är Frankrike. Tätt följt av Tyskland och Sverige. Försäljningen sker främst via återförsäljares sajter och företagets egna sajt.
– Vi säljer i 60 länder och har ett dotterbolag i USA med ett lite mindre sortiment. Allt hanterar vi här ifrån Visby och har tysk, engelsk, amerikansk, svensk och fransk sajt, säger Therése Lindström.
Mer medvetna konsumenter
Varför då? Varför går det så bra för Imse Vimse?
Jo, de är rätt i tiden. De var egentligen flera decennier ”före tiden” men har så att säga bidat sin tid.
– Förståelsen för klimatproblemen i världen har verkligen ökat – nu är det så påtagligt att människor börjar göra medvetna val, säger Therése Lindström. Vi kan som exempel ta vår kundtjänst. Bara senaste 1,5 året har personalen i kundservice fått mycket svårare och detaljerade frågor om vårt företag och vårt miljötänk .Vilket bränsle vi använder vid frakt..hur våra fabriker behandlar sina anställda med mera. Det märks att konsumenterna känner till hoten mot miljön och engagerar sig.
Imse Vimse tar hela tiden nya steg mot högre miljövänlighet. Men några långa kliv behöver de inte ta, som många andra bolag måste år 2020. Företaget har hela tiden varit rotat i just miljövänliga produkter. Och för den delen förpackningar. Imse Vimse tackade nyligen nej till ett potentiellt samarbete med en apotekskedja för att kedjan ville att de skulle plasta in alla produkterna innan de skulle sälja dem. Då blev det inget avtal.
Under 2019 växte bolagets omsättning med 48 procent. Man har funnit en bredare målgrupp än man någonsin haft tidigare.
– Men visst har vi sett hur världsutvecklingen påverkar vår försäljning tidigare år också. 2007 kom Al Goore med sin miljöfilm och då sålde vi jättemycket produkter. Konsumenterna blir absolut påverkade. Och nu är det inte en trend längre utan här för att stanna, säger Therése Lindström.
Marknadsföringen sker främst digitalt. Företaget köper sökord, jobbar med influencers och plattformar som Instagram och Facebook. Men de måste fortsatt jobba på kännedomen kring deras produkter som fortfarande är relativt låg. Samtidigt är det tydligt att målgruppen har breddat sig på senare år.
Är det svårt att rekrytera medarbetare nu när ni växer?
– Nja. Jag har ett lite annat sätt att se på rekrytering än många andra chefer. Det är inte så svårt egentligen att hitta bra personer. Arbetsuppgifterna kan man lära sig men det viktigaste är att man kan följa kulturen och vill lära sig än vad det står på cv:t. Det är viktigt att hitta folk på ön för långsiktighet och det finns mycket kompetens här. Många som jobbat utomlands och kommit tillbaka till exempel.
Imse Vimse växer och de märker hur allt fler stora återförsäljare tar kontakt med företaget.
– Vi har stora planer för framtiden och i mars lanserar vi en hyreslösning. Vi kommer att börja hyra ut våra tygblöjor till kunderna. När de sedan efter många år inte längre kan användas som blöjor är idén att det ska bli golvmoppar av materialet. Nu håller vi för fullt på med materialtester av mopparna. Vi kommer att följa våra material från frö på bomullsfältet till att det återvinns i flera funktioner. Vi går helt emot en cirkulär affärsmodell.
Imse Vimse:
Ort: Visby
Startade 1988
14 anställda
Omsättning 30 miljoner