Östsvenska Handelskammaren

Vision East Sweden – fem år med regional tillväxtsatsning

Sveriges mest intressanta tillväxtregion. Visionen var tydlig när 16 storbolag under Handelskammarens ledning kraftsamlade i Vision East Sweden. Fem år har gått. Visionen lever och bolagen som samlas kring den har blivit fler.

Det var när marknadsbolaget East Sweden lades ner och Region Östergötland tog över ansvaret för den regionala utvecklingen, som initiativet från näringslivet kom. De stora och mest engagerade bolagen samlades under Handelskammaren för att tillsammans agera näringslivets röst och vara en positiv med- och motpart till det offentliga i frågor om regionens framtid. Satsningen Vision East Sweden var född.

– Vi såg tre scenarier för vår region. Antingen satsar vi, låter det tuffa på som det gör eller så minskar vi insatserna. För Handelskammarens del var och är det ingen tvekan om i vilken riktning vi vill gå, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren. 

Drivkraften är en attraktiv region. Det handlar om marknadsföring, att locka fler företag och människor att flytta hit och växa här. Att få investerare och besökare att hitta regionen. Då behövs goda förutsättningar såsom tillgång till kompetens, välfungerande skolor, boenden i attraktiva lägen och ett sunt näringslivsklimat. Idéer och förslag hur dessa områden kan förbättras har resulterat i ett visionsprogram – en ryggrad för det kraftsamlingen Vision East Sweden står för. Utifrån det har flera frågor drivits starkt under åren. Bland annat Ostlänkens förverkligande.

– Århundradets tillväxtchans har landat i vår region. Nu måste vi kraftsamla för att dra nytta av möjligheterna som följer med den. Nu när det står klart att Ostlänken blir av fortsätter arbetet med att driva på för fortsatta spår till Göteborg, Malmö och vidare ner till kontinenten, säger Peter Whass, Lundbergs, som varit med i Vision East Sweden från start.

En annan viktig fråga som Vision East Sweden driver är funktionella stråk över administrativa gränser. 

– Människor och företag bryr sig inte om administrativa gränser. Vi måste samarbeta för en sammanhållen vision i tillväxtstråket där de tre framgångsrika städerna – Nyköping, Norrköping och Linköping – ligger som på ett pärlband, säger Douglas Heilborn, vd Oxelösunds Hamn. 

– Storbolagsgruppen Vision East Sweden är en stark och viktig positionering för Handelskammaren som näringslivets röst i arbetet att skapa Sveriges mest attraktiva region för företag och människor, säger Maria Björk Hummelgren, näringspolitisk chef Östsvenska Handelskammaren.

Relaterade #Nyheter

TV: Råden från tullexperten: "Dummaste man kan göra just nu"

Nyheter

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Nyheter

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

15 april, 2025

Extrainsatt webinar: USA och tullarna

USA:s nya importtullar förändrar spelplanen för internationell handel. Europas viktigaste handelspartner har infört drastiska åtgärder...

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...