Oxelösunds hamn har ett vattendjup på 16,5 meter och är en av de hamnar i Östersjön som tar emot de största fartygen. Precis som många stora arbetsgivare hade man i våras en oro för att medarbetare skulle bli sjuka.
Vi är glada att det inte blev så. Vi hade en topp i sjukanmälningar i påsk för att alla självklart var mycket försiktiga men sedan har det varit färre och färre som är hemma sjuka.
Under pandemin har det faktiskt gått bättre för en del av hamnens kunder vilket också gjort att de nyttjat hamnen mer.
– Vissa godsflöden har ändrats så att till exempel en kund till oss har öppnat en ny linje mellan Oxelösund och Riga och det blir en ny möjlighet även för oss.
Man har också märkt hur fler företag vill skicka sitt gods med fraktfartyg. Förr åkte godset med på passagerarfärjorna, vilka idag många ännu står stilla. Det påverkar Oxelösunds hamn positivt.
På sensommaren har hamnen dock märkt vissa förändringar i exportflöden från industri.
– Ja, exportflödena från stålindustrin var lägre än normalt i augusti men vi tror att det var ganska isolerat för augusti.
Douglas Heilborn uppfattning är att många hamnar på östkusten klarar detta år bättre än de befarade under våren. Frånsett de hamnar där det går många passagerarbåtar.
Så hur ser det ut totalt för er?
– Totalt ligger vi ganska nära det vi budgeterat för våren och vi är väldigt glada att det värsta inte inträffade.
Douglas Heilborn ser framför sig att allt fler företag kommer att välja sjöfart framför väg och att den förändringen tar fart nu.
– Fler bolag både inom import och export har insett att de har känsliga kedjor. En del bolag tänker om och värdesätter större lager eller buffertar och att ha alternativa leveransvägar, säger han.