Östsvenska Handelskammaren

Håkan Eriksson – bankdirektören som ifrågasätter

En naken man sittandes i en badbalja på omslaget till en broschyr. En kvinna utklädd till ballerina ridandes på en ardenner på ett uppslag i ett magasin. Längst ner i högra hörnet står avsändaren: Valdemarsviks Sparbank.

Foto: Gunilla Lundström

I flera år har Valdemarsviks Sparbank gjort avtryck med sin utstickande och uppseendeväckande kommunikation. Marknadsföring av såväl banken som för Valdemarsvik. Personerna på bilderna, Andreas och Eleonor, jobbar på banken.

Med utgångspunkt i att alltid ifrågasätta vad en bank egentligen är, är deras senaste satsning en mötesplats. Modigt kan tyckas när de flesta andra bankerna minskar sina kontor. Men för bankvd:n Håkan Eriksson var det en självklarhet. Och i en mätning av bankernas utveckling är Valdemarsviks Sparbank en av de banker som växer mest.

Varför har ni gjort den här satsningen?
– För att vi vill skapa en blomstrande bygd. Och då krävs blomstrande människor. Forskning visar att människor vill vara på platser som är estetiskt tilltalande, levande, toleranta och har en mångfald. Då kan vi bli lyckliga och må bra. Och det vill vi bidra med genom den här mötesplatsen.

Och det gör ni som bank?
– Vi ser att vi som bank är något mycket mer än ekonomiska transaktioner, huslån och fondsparande. Omvärlden förändras snabbt och som liten bank med en stark lokal position måste, och vill, vi vara mer nyfikna och öppna än de traditionella bankerna. Som bankvd förväntas jag säga att det är viktigt att näringslivet ska blomstra. Och det är klart det är. Men för att näringslivet ska blomstra behöver människorna blomstra. De behöver träffas, utvecklas och ha ett sammanhang.

Berätta mer om mötesplatsen
– Arbetet började för tre år sedan och har bestått av två delar. Det första vi gjorde var att öppna upp och bygga om banklokalen. Från att ha varit ett ”traditionellt” kontor med traditionell reception har vi skapat en modern och snygg mötesplats med snabbt wifi, gott kaffe och en möjlighet för alla att ses och träffas. Det andra vi gjorde var att bygga om torget utanför med ett stort trädäck som inrymmer olika aktiviteter så som pingisbord och schackbräden. Både inne och ute finns nu naturliga platser att ses och mötas på.

Blir det några möten då?
– Ja, mest hela tiden. Såklart nu i coronatider måste vi tänka på säkerheten först. Men i vanliga fall är det såväl spontana som planerade möten både inne och ute. Jag skulle nog säga att det blev bättre än vad vi vågats hoppas på.

Har det bidragit till något ytterligare för bankens verksamhet?
– Är du ute och fiskar efter om det blivit bättre lönsamhet eller fler kunder?

Ja, till exempel.
– Vi är en av de Sparbanker som växer mest i Sverige. Men det beror inte bara på mötesplatsen, det är hela banken. Alla fantastiska kollegor som gör jobbet varje dag för alla våra kunder. Relationerna vi har och skapar. Och vi har inget egenvärde i att växa. Det är klart vi har ett uppdrag att kunna bedriva bankverksamhet på ett tryggt och långsiktigt sätt, men vi ska finnas för människorna och företagen som verkar i bygden. För att de ska ha de bästa förutsättningarna att ha ett bra liv – för att de ska blomstra.

– En annan rolig sak är vilka som är våra nya kunder. Vi växer med kunder som vill ha en traditionell bank med ett fysiskt kontor, men också med välutbildade unga akademiker som sköter de flesta av sina bankärenden digitalt. Vi växer med alla typer av kunder vilket är kul.

Angående spännande möten. Du, eller rättare sagt ditt skägg, blev utsett till årets skägg. Först, grattis!
– Haha, tack.

Har skägget bidragit till några spännande möten?
– O ja, vilken nytta jag har av att sticka ut. Det är en diskussionsöppnare i alla möjliga sammanhang och lett till många spännande möten. Senast häromdagen när jag träffade utrikeshandelsministern. Och för några veckor sedan kom en vd från en av storbankerna fram och drog i skägget och sa: är det på riktigt?

Innovativ kommunikation, platsmarknadsförare, ny mötesplats. Avslutningsvis: Vad är nästa grej?
– Vi vill ta en ännu tydligare roll i näringslivets och kommunens utveckling. Och då handlar det mycket om attityder. Vi vill, genom vår kommunikation och verksamhet, bidra till en attitydförändring där alla förstår att vi bor och verkar i paradiset på jorden. Men det jobbet gör sig inte självt, det är något vi alla måste göra tillsammans. Och det kommer bli skoj.

Foto: Gunilla Lundström

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...