Hej Jenny! Vad är det egentligen för priser ni vunnit och med vilka produktioner?
– Hej! Jo det är egentligen två priser för två olika produktioner, men under lite samma tak kan man säga. Och för samma kund, nämligen Visit Östergötland som vi jobbat med i flera år.
Vi har tidigare gjort två kampanjer tillsammans med dem under konceptet ”Måste upplevas” som bygger på insikten att det är näst intill omöjligt att återge ett resmål i ord och bild. Vissa platser måste upplevas för att förstås, och Östergötland är en sådan plats tycker vi! Som en del under det konceptet gjorde vi bland annat en serie reklamfilmer som synt på Tv4 och sociala medier. De filmerna vann precis silver i London International Awards, en av världens ledande tävlingar för kreativitet inom reklam och kommunikation. I samma kategori tävlade bland annat General Motors och Amazon Alexa och i tävlingen totalt var vi fyra svenska bidrag som belönades med pris. En extra kul grej är att det här är första gången på 13 år som en svensk byrå utanför Stockholm eller Göteborg tar hem pris. Så väldigt stort för oss som byrå från Linköping!
Vi hann knappt smälta den vinsten innan vi fick veta att vi även tagit hem första pris i en tävling som anordnas av Ocean Outdoor, den ledande aktören inom DOOH (Digital Out of Home). I den tävlingen tävlade vi inte med en färdig produktion utan vi skickade in en idé som anspelade på vårt tidigare koncept för Visit Östergötland men i en ny tappning anpassat för digitala utomhustavlor. Tävlingens tema fokuserade på kreativitet samt utveckling av Digital out of home. Och där vann vi alltså första pris, vilket var hela 2 miljoner kronor i media fördelat på valfria av Ocean Outdoors digitala skärmar runt om i Sverige. Otroligt häftigt!
Vad betyder sådana här utmärkelser för er?
– För oss som byrå så tror vi stenhårt på effekten av kreativitet, därav vårt ledord ”Boring is bad for business.” Så att få vinna pris i stora tävlingar som prisar just kreativitet, både inom Sverige och över hela världen, blir ju ett kvitto på att det man har gjort faktiskt ger effekt och att det uppskattas av andra. Att det är just för Visit Östergötland, i båda vinsterna, känns extra kul både för att det är en väldigt rolig och uppskattad kund från vår sida samt att det ger oss en chans att sprida ordet om vår region både nationellt och internationellt.
I fallet med Ocean Outdoor så är vinstsumman på 2 miljoner givetvis en enorm fördel som gör att vi kan satsa på idén fullt ut. Det gör det här till en stor och viktig vinst både för vår kund och för oss som byrå. Nu är vi jättetaggade på att få sätta i gång med produktionen och se den idén komma till liv!
Hur ska ni fira detta?
– Med knappt tre veckor kvar till jul så finns det inte jättemycket tid över för pompa och ståt, man kan säga att vi har fullt upp vilket såklart är himla kul i sig! Men vi lyckades klämma in ett mindre firande allihop på byrån förra veckan. Sedan får vi helt enkelt sola oss i glansen av våra två nya glänsande statyetter medan vi fortsätter blicka framåt. Full fart!