Det infrastrukturministern syftade på var att transportvägar till land, sjö och luft är oerhört viktigt för att Sveriges och vår regions företag ska utvecklas. Företagen skapar tillväxt och inte minst svensk industri går framåt – då behöver kapaciteten i hela transportsystemet öka, menade ministern.
Ostlänken är inte viktig bara ur nationell transportsynpunkt, utan också för den regionala pendlingen och därmed för den här växande arbetsmarknadsregionen. Det poängterade Eneroth, som inte tror på att lyfta ur resterande sträckor på den nya stambanan till Göteborg och Malmö, Köpenhamn, ur nationell plan. Det kommer bara försena projektet, menade han.
– Som snål smålänning har jag svårt att acceptera de kostnadsökningar som sker. Här behöver jag era inspel för att snabba på och effektivisera processerna, sa Eneroth.
Handelskammarens vd Simon Helmér tryckte på de viktigaste infrastrukturprojekten för vår region:
- Händelöleden för tunga transporter till Norrköpings Hamn
- Sjöfartens tillväxt och del i den gröna omställningen av transportsektorn
- Näringslivets roll i Gotlands och färjetrafikens positiva utveckling
- De regionala flygplatsernas roll framåt med elektrifierade flyg, drönartransporter och fraktflyg
- E22 och Förbifart Söderköping för arbetspendlingen och turismen
- De mindre vägarnas roll för stora arbetsgivare på små orter
Corren, Norrköpings Tidningar och Sveriges Radio P4 var på plats och rapporterade kring besöket.