Östsvenska Handelskammaren

Showcase-festivalen Future Echoes sätter Norrköping på världskartan

Polska rytmer, baltiska dj:s och tjeckiskt gung. Ja, hela Norrköping pulserade av nationella- och internationella influenser när showcase-festivalen Future Echoes gick av stapeln för andra året i rad.
– Hela musikbranschen handlar om nätverkande, säger Peter Åstedt, Festival Director av Future Echoes när vi fick en pratstund efter invigningen av festivalen.

Kan du med en mening förklara Future Echoes?

– Det är en showcasefestival där man kan uppleva ny musik och träffa nya kontakter. 

Det kommer artister från hela världen, och inom musikbranschen kända talare, hur har du fått hit alla?

– Det började för ganska många år sedan när vi insåg att hela musikbranschen egentligen handlade om nätverkande. Så jag gick till min styrelse och sa nu ska vi bygga nätverk i tio år! Det mottogs väl inte direkt med jubel men jag fick fem år på mig att få snurr på det här. De första åren åkte vi runt på alla festivaler och skaffade oss kontakter. Ju mer vi var ute, desto fler lärde vi känna. Detta har resulterat i att vi bland annat har Steve Lillywhite och Lennart Östlund på plats här idag. Steve har i princip producerat alla låtar under 80-talet som du känner till – allt från Sunday Bloody Sunday till Fairytale of New York medan Lennart har spelat in världsartister som ABBA och Rammstein. Att det dessutom finns representanter från några av världens största musikfestivaler så som Glastonbuty Festival, Summer Sound, Summer Fest och Rock for People på plats här är ju väldigt stort för branschen. Och på den vägen var det.

Du och ditt företag, som är medlem hos oss på Handelskammaren, utgår från Trosa. Ni hade lika gärna kunnat drömma om att förändra musikscenen i Stockholm eller Nyköping, varför just Norrköping? 

– Det är mycket tack vare Norrköpings kommun till att vi är verksamma här idag. De var väldigt aktiva när vi såg över var vi skulle lägga festivalen. Vi ville vara på en plats som hade nära kontakt med det lokala musiklivet och då hörde de av sig. Vi började prata om musikfestivalen Where’s the music och ur detta landade vi i att det fanns en publikgrund som fattade konceptet vi var ute efter och vi kunde bygga vidare på det. 

 – Norrköping är dessutom en bra plats för oss på så sätt att man kan promenera mellan alla olika spelställen – så funkar det inte riktigt i Stockholm. Transportsträckan blir för lång och vi vill att man ska kunna studsa mellan ställena. Här har du möjlighet att se två-tre band i timmen om så önskas vilket gör Norrköping till ett bättre alternativ för oss.

På vilket sätt gynnas näringslivet och kommunen av ett sådant här evenemang skulle du säga? 

– Dels så är det de turistekonomiska effekter ett evenemang ger till en stad såsom hotellnätter och restaurangbesök. Men sedan finns det saker som ger effekter i det långa loppet. Just Future Echoes bjuder in människor från jordens alla hörn och får dem att upptäcka staden Norrköping. Exempelvis hade vi ett band från ett annat land här som lärde känna en studioägare. Det i sin tur resulterade i att de lade sin flera veckors långa inspelning här, vilket gav inkomster för studio, teknik, kost, logi och mycket mer. I dessa möten får Norrköping ett namn i världen.

– Future Echoes har nog även bidragit till att Norrköping fått en del internationella blickar på sig. Exempelvis har vi precis hämtat upp ett gäng från Taiwan som jobbar med GMA (Golden Melody Awards) som är grammisgalan för Asien med 51 miljoner tittare. De är här för att titta på band och har totalt skickat 26 personer hit så jag misstänker att de har ett tv-crew med sig för att filma. Hela världens musikscen samlas i Norrköping och kommuniceras ut i flera länder vilket är riktigt häftigt och gynnar staden på många sätt. 

Om festivalen fortsätter kommande år, vad vill du ha för samarbete med det lokala näringslivet och kommunen?  

– Vi hade velat ha ännu fler lokala näringsidkare som kommer in och blir en del av festivalen. Det kan handla om allt från rabatter på en restaurang till nya spelningar hos en oväntad aktör. Målet är att vi ändå ska kunna ha 30-40 spelställen så hela staden blir levande och genomsyras av Future Echoes. Vi hade gärna velat ha över 200 band som de riktigt stora festivalerna har. Men det är långt dit – och då ska hela staden vara involverad. Det tog nog ett år innan näringslivet förstod att de också får göra saker under vårt paraply. Exempelvis så har Peking House hand om hela nattscenen – den är deras. De har satt artisterna då de kan ju sin målgrupp och är jätteduktiga på det. Vi hoppas på att hela näringslivet vill vara delaktiga och vara med och bidra så att Norrköping kan andas Future Echoes ännu mer.

 Nu är ju festivalen i gång- hur är känslan just nu? 

– Just nu är det lugnet före stormen. Första dagen är alltid lite rörig innan allt har satt sig. Så fort festivalen rullat en dag så kan vi pusta ut lite. Då är ju scenerna ganska i gång och alla hitresta är på plats. Just i dag är det mycket koordinering eftersom det är så många internationella som reser hit. Så bara att få hit dem från flygplatser, till rätt hotell och rätt plats kräver ju sin insats.

Sista frågan, varför är du medlem i Handelskammaren? 

– Handelskammaren har ett stort nätverk som vi från tid till tid använder oss av. Här finns företagare och entreprenörer från olika branscher som arbetar med helt andra grejer än vad vi gör som vi kan dra lärdom av och implementera i vår industri. Vi gillar att tänka utanför boxen och få nya perspektiv på saker och ting så att vi inte snöar in oss i ett hörn. Vi har till exempel stött på företagare som arbetar med export – det gör vi med. Dock en helt annan export än många andra eftersom vi exporterar en hel festival och inte en fysisk produkt. Men det är i denna typ av samtal det är otroligt givande att mötas i.  

Vi sprang även på Sandra Wall, näringslivsutvecklare på Norrköpings kommun under en av festivalens alla spelningar och passade på att ta oss ett snack med henne.

Vad betyder den här festivalen för Norrköping?

– För kommunen så är den väldigt viktigt när det gäller att hålla våra livescener levande och för att vår musikbransch ska växa. Det är också så att det är viktigt för musiklivet här att få en chans att nätverka både nationellt och internationellt. Musik är faktiskt en business. De behöver träffa varandra, få nya spelningar men även andra delar av musiklivet vare sig man har ett label eller manager så är det ju jobbtillfällen. Sen är det ju också väldigt roligt för publiken. 

– Jag har stor respekt för Peter Åstedt som visionär och innovatör. Det är precis som i vilken annan innovationsmiljö som helst att det är svårt med en start up. Särskilt när man startar live mitt under en pandemi men han har faktiskt genomfört det. Sen har det varit otroligt svårt rent praktiskt och där har han varit noga med att inkludera det lokala musiklivet och alla har ställt upp. Det är väldigt viktigt att man hittar den balansen så förhoppningsvis får han starkare stöd framåt så det här kan växa. 

Vill du veta mer om Future Echoes?

Relaterade #Nyheter

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Styrelsekompetenta kvinnor finns - men saknas i många bolag

Nyheter

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Ostlänkens byggstart i media

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

4 februari, 2025

Matchmaking styrelse 2025

Välkommen till ett matchmakingevent där du har möjlighet att hitta extern styrelsemedlem eller ett passande...

27 januari, 2025

Lär dig ChatGPT och håll ert företag i framkant

AI i praktiken – Vi går igenom användningsområden där ChatGPT gör skillnad, från förbättrad kundkommunikation till...

Nyhet
100-listans rapportsläpp 2024

100-listans rapportsläpp 2024 – i bilder

Nyheter

Under onsdagen uppmärksammades 100-listans årliga rapportsläpp med ett evenemang hos Handelskammaren. Programmet leddes av Lihvia Söderdahl, projektledare för 100-listan.

Nyhet

Styrelsekompetenta kvinnor finns – men saknas i många bolag

100-listan

Andelen kvinnor i östsvenska bolagsstyrelser står kvar på 25 procent – samma som de senaste två åren. Det visar årets...

Nyhet

Ostlänkens byggstart i media

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren fick i flera fall medverka i regional media med anledning av byggstarten av Ostlänken. Här hittar du länkar...