Östsvenska Handelskammaren

Trade Compliance – vad är det och varför är det viktigt?

Trade Compliance. Ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin avseende den globala handeln. Men vad betyder det? Och framförallt, varför är det viktigt? Vi ställer frågorna till Handelskammarens expert inom internationella affärer.

Peter Hellman är konsult och föreläsare inom Internationell Handel på Västsvenska Handelskammaren. Peter har nu utformat vår helt nya utbildning Trade Compliance som har premiär den 29 mars. Här berättar han om vad det innebär och varför det både behövs och efterfrågas.

Vad innebär Trade Compliance?

– Trade Compliance handlar om risker, säkerhet och efterlevnad av regelverk ur ett internationellt perspektiv. Jag skulle säga att det är ett fundament i det strategiska arbetet, och såklart något som berör alla roller i verksamheten.

– Vi lever ju idag i en komplex och snabbt föränderlig värld med ökade krav, och alla gånger är det inte helt enkelt att både navigera rätt och fatta korrekta beslut.

Varför är det viktigt?

– Vi i Sverige har kanske varit lite för naiva under en längre tid. Vi tror oss ha rätten att handla när som helst och med vem som helst. Men så ser verkligheten inte riktigt ut. Handeln har blivit alltmer komplex och politiserad. Ett tydligt exempel på det är handelskonflikten mellan Kina och USA. Därtill är det en osäker och orolig omvärld med alltifrån sanktioner som träder i kraft till handelshinder, vilket gör att det är viktigare än någonsin att följa de bestämmelser och riktlinjer som finns. Görs inte det, blir det konsekvenser. Vill det sig riktigt illa kan man företagare exempelvis bli svartlistad eller få yrkesförbud.

– Att vår omvärld är mer komplicerad och vikten av att uppfylla alla krav och regler blev grunden när jag utformade den nya utbildningen Trade Compliance, där syftet är att ge en förståelse för hela kedjan och att öka riskmedvetenheten. Utbildningen är menad att ge en orientering om vilka regelverk är det som gäller, vad man bör tänka på för att agera på rätt sätt och undvika att verksamheten blir påverkad negativt.

Peters råd – detta bör du ha stenkoll på:
1. Klassificera. Vilka varor handlar jag med? Utifrån klassificeringen bestäms vilka regler som gäller för just er vara.
2. Ursprung. Vad har varan för ursprung? Vem har tillverkat den?
3. Affärspartners. Vem handlar jag med? Ha koll på hela kedjan av leverantörer, kunder men även exempelvis transportörer. Kan banken tänka sig att genomföra affären?
4. Uppfylla kraven kring licenshantering och exportkontroll
5. Efterlevnad av tullregler

Relaterade #Internationell handel

10 april, 2025

Tullgalan Light 2025 i Eskilstuna

Välkommen till Tullgalan Light 2025. En eftermiddag fullspäckad med allt inom tull, internationell handel och...

23 april, 2025

Incoterms 2020 – använder du rätt leveransvillkor?

Fördjupa dina kunskaper kring leveransvillkoren, Incoterms® 2020. Leveransvillkoren fastställer ansvarsområden för både säljare och köpare...

15 maj, 2025

Orgalim och NL – standardavtal för leveranser inom industri

Välkommen till en halvdagsutbildning där du får en guidning i de vanligaste standardavtalen för leveranser...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

21 maj, 2025

Coffee by : Cirkulär affär och cirkulär ekonomi – är det lönsamt?

En morgon fylld med insikter om senaste nytt kring EU-direktiven inom hållbarhetsrapportering och cirkulär affär.

5 maj, 2025

Lunchträff med klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L)

Sveriges klimat- och miljöminister, Romina Pourmokhtari (L), gästar Östsvenska Handelskammaren. Välkommen till ett samtal om...

22 maj, 2025

Ljusnande konjunktur trots globalt mörker

Frukostmöte med Andreas Wallström, prognoschef och chef för Macro Research Sverige på Swedbank. Med över...

Nyhet

TV: Råden från tullexperten: ”Dummaste man kan göra just nu”

Internationell handel

USA:s nya tullbesked skapar oro bland svenska exporterande företag. Men att ta till drastiska åtgärder kan vara farligare än att...

Nyhet

TV: Så jobbar pristagaren Marknadsbyrån med hållbarhet

Hållbarhet

Affärsnytta och hållbarhet – hur får vi båda att lyfta? Hur sätter man hållbarhet först utan att tappa fart i...

Nyhet

Handelskammaren i media om USA:s tullbesked

Nyheter

USA:s tullbesked med 20 procent på varor från EU har väckt reaktioner. Under torsdagen intervjuades vi i SVT, Corren och...