Östsvenska Handelskammaren

”Allt är inte skit – vi måste lyfta upp det positiva också”

Till vardags driver han kommunikationsbyrån Bartos Media i Nyköping. Men när Coronapandemin slog till ville han dra sitt strå till stacken för att hjälpa till. På bara två dagar tog Kristian Bartos tillsammans med sitt team fram en helt ny satsning – en digital mötesplats – där man fokuserar på att göra information från myndigheter förståeliga och sätta dem i en lokal kontext. Och även lyfta upp det som faktiskt är positivt.

Vi har pratat med Kristian för att höra mer om Reality Check.

Hej Kristian, hur mår du?
Jag mår bra. Det är klart det kunde varit bättre med företaget, men jag mår i alla fall bra.

Ni har startat något som heter Reality Check, kort vad är det?
Det är en digital mötesplats där vi sprider information, inspiration och skapar gemenskap i Nyköping, Oxelösund och Sörmland. Rent praktiskt är det ett livesänt program med lokala gäster i form av beslutsfattare, politiker och företagare som på ett eller annat sätt lever med coronakrisen dygnet runt. De som tittar har också möjlighet att delta och ställa frågor – vilket är en grundbult i den här satsningen för att skapa en gemenskap. Varje avsnitt har olika inriktningar men fokuserar på det som händer här och nu kopplat till viruset.

Vad är innehållet i programmen?
Med Reality Check vill vi ta den information som kommer från myndigheter och andra organisationer och sätta i en lokal kontext. Vad betyder myndigheternas rekommendation och riktlinjer för oss lokalt här i Nyköping, Oxelösund och i hela Sörmland? 

Vi vill också lyfta upp det som är positivt. Det händer en massa skit, men allt är inte skit. Risken är om man bara fokuserar på det som är dåligt att man tappar det som är bra. Och det som är bra, de små guldkornen, vi vill lyfta upp och visa.

Vad kan det vara för guldkorn?
Många företag har det tufft nu, det ska vi inte blunda för, men det går också bra för en hel del. I förra avsnittet gästades vi exempelvis av Bar N Burger som gjorde en kampanj riktad mot vården som resulterade i att de sålde slut och fick stänga i två dagar för att de helt enkelt hade slut på råvaror. Det finns många sådana exempel i vår region och de kommer vi lyfta upp varje vecka. 

Ni har kört två avsnitt, hur har responsen varit?
Responsen har varit fantastisk. Vi har inte köpt någon annonsering och det har setts och spridits betydligt mer än vad vi vågade tro och hoppas på. Vi har också under sändningarna fått många frågor och kommentarer vilket skapar den dynamik som var en av grundtankarna från början. Som tittare kan du ställa en direktfråga till den högsta beslutsfattaren. 

Varför gör ni det här?
Det här är i princip en helt ideell satsning, men vi vill på det sätt som vi kan, bidra till att sprida kunskap och hjälpa människor och företag genom det här. Det finns en risk i dessa tider att det skapas en polarisering. Det finns många ”experter” på sociala medier och åsikterna om vad som är rätt och fel går isär. Vi vill skapa en ”vi-känsla”, en gemenskap på ett väldigt speciellt sätt, genom öppenhet och transparens. 

Helt enkelt ett medborgarinitiativ?
Oj, ja det kanske man kan säga, men det lät lite högtravande. Vi vill bidra och hjälpa till på det sätt vi kan.

När kör ni nästa?
På torsdag den 16 april klockan 15. Då summerar vi påskhelgen, vad har hänt? Vi får också en uppdatering från den regionala sjukvården och så kommer vi gästas av två företagare som det just nu går lite extra bra för.     

Och var kan man se sändningen?
facebook, YouTube eller via hemsidan.

Vi önskar Kristian och gänget ett fortsatt lycka till med satsningen! 

Relaterade #Nyheter

Almedalsveckans demokratiska kraft växer inför 2026

Nyheter

Almedalsveckans demokratiska kraft blir särskilt tydlig 2026, när veckan ser ut att bli en av de största på många år....

Bakom kulisserna på Handelskammarens arena i Almedalen

Nyheter

Erik Nellmark har arbetat med event, kommunikation och platsmarknadsföring i många år. Nu är han med och skapar Handelskammarens arena i Almedalen,...

STORT BILDSPEL: Å-minglet firade 5 år

Nyheter

Å-minglet 2026 firade fem år den 4 juni med en kväll fylld av samtal, möten och stark närvaro från regionens...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

9 september, 2026

Tull, handel och omvärld – frukost med Peter Hellman

Starta dagen med frukost, nya insikter och nätverkande!

1 september, 2026

Val 2026: Industrimark eller jordbruksmark? 

Välkommen till en frukostträff där frågan om värdefull mark debatteras och området Distorp i Linköping...

Nyhet

Val 2026: Standardisering kan stärka kompetensförsörjningen

Val 2026

Kompetensförsörjning genom standardisering var en av frågorna när jämställdhetsminister Nina Larsson (L) besökte Östsvenska Handelskammaren i Norrköping. Tillsammans med regionala...

Nyhet

Val 2026: Standardisering kan stärka kompetensförsörjningen

Val 2026

Kompetensförsörjning genom standardisering var en av frågorna när jämställdhetsminister Nina Larsson (L) besökte Östsvenska Handelskammaren i Norrköping. Tillsammans med regionala...

Nyhet

Fem år i rad och större än någonsin 

Krönikor

Det är något särskilt med Almedalen, som blir extra tydligt under ett valår.

Nyhet
Almedalsveckans demokratiska kraft under valåret 2026

Almedalsveckans demokratiska kraft växer inför 2026

Almedalen

Almedalsveckans demokratiska kraft blir särskilt tydlig 2026, när veckan ser ut att bli en av de största på många år....